Tvisten mellan Folkets Hus & Park i Sundsvall och Scandic håller på att bli en långkörare. Som Besöksliv tidigare har rapporterat så har tvisten pågått sedan 2010 då fastighetsägaren Folkets Hus sa upp Scandic.
De ansåg i sin tur att uppsägningen inte gått rätt till och stämde.
Vid uppsägningen sade sig Folkets Hus & Park inte vara nöjd med de båda företagens samarbetsavtal. Folkets Hus & Park drev konferens- och restaurangverksamheten i fastigheten medan Scandic drev hotellrörelsen. Hotellet gick med vinst men Folkets hus hade svårt att få lönsamhet i sin del av samarbetet.
Scandic tvingades flytta från fastigheten varpå hotellkedjan protesterade och ärendet gick till domstol.
Dom till Scandics fördel
Sedan dess har tvisten mellan de båda parterna pågått. Nyligen så dömde tingsrätten Folkets Hus Sundsvall, som man numera heter, att betala Scandic Hotell 59,5 miljoner kronor för att ha tvingat Scandic att flytta sin verksamhet.
– Det är en pågående rättssak och vi väljer att inte ge några kommentarer förrän vi har gått igenom domen ordentligt och tagit ställning till den, säger Heidi Wold, kommunikationschef för Scandic Sverige.
Tvisten har varit en långbänk som pågått i sex år.
– Det har varit en lång process i flera steg och vi tycker att det är tråkigt att vi inte har lyckats komma till en lösning innan det gått så här långt. Vår ambition har hela tiden varit att försöka lösa det på ett bra sätt för båda parter. När det inte gick fick vi be domstolen om hjälp och där har hovrätten dömt till vår fördel, säger Heidi Wold.
Nyöppnat omtvistade hotellet
När Besöksliv når Ulrika Westin, vd för Folkets Hus Sundsvall, så går meningarna isär. Hon har en annan bild av tvisten.
– Vi har accepterat att betala Scandic för eventuell skada av flytt men har varit oeniga om grundprincipen hur beloppet ska beräknas. Nu fick vi till fullo rätt i att det var att betrakta som en flytt och inte stängning som motparten hävdat, så det är vi nöjda med, säger hon.
Parallellt med tvisten har Ulrika Westin arbetat med en nyöppning av hotellet som Scandic tidigare drev.
Med tanke på att ni tvingas betala så mycket pengar, har ni råd att driva verksamheten vidare?
– Ja, vi ser positivt på framtiden, säger Ulrika Westin.