– Evenemang tar allt större plats i destinationers utvecklingsstrategier, och med det kommer ett allt större kunskapsbehov kring effekter utöver de ekonomiska. Genom mina tidigare erfarenheter av evenemangssektorn, och genom egna efterforskningar som doktorand, kunde jag se att det finns ett glapp när det kommer till att mäta effekterna av evenemang, säger Martin Wallstam, nybliven doktor i turismvetenskap vid Mitthögskolans turismforskningscentrum Etour.
Vad innebär det här glappet?
– Om det inte finns ett sätt att mäta socialt värde går det heller inte att veta säkert vad evenemang har bidragit till i samhället och vad man får ut av investeringar i dem.
Martin Wallstam menar att när det kommer till ekonomiska vinster är det lättare att mäta och jämföra med andra evenemang i efterhand. Till exempel vad som investerats, vad besökarna spenderat och varumärkesrelaterade värden, som exempelvis hur stor tillväxten blivit för en destination efter ett evenemang.
Studien visade på ojämlikheter
Men när det gäller vilket socialt värde ett evenemang bidragit med, finns det idag inga likvärdiga modeller som gör en jämförelse mellan olika destinationer och evenemang möjlig.
– I min studie såg jag ojämlikheter i hur folk påverkades socialt, beroende var de bodde i relation till evenemangen. Man skulle också kunna granska hur socialt värde fördelas enligt andra gruppindelningar, såsom enligt kön, ålder, inkomstnivå, för att ge några exempel, säger Martin Wallstam.
Varför är det så viktigt att kunna mäta det sociala värdet av ett evenemang?
– För destinationer är det viktigt att kunna bygga ett evenemangsutbud där evenemangen kompletterar varandra på de sätt som de bidrar till samhället, såväl ekonomiskt som socialt. Det är också viktigt för allmänheten att kunna ställa politiker och arrangörer till svars på löften som ges inför större evenemang.
På vilket sätt kan besöksnäringen ta nytta av din forskning?
– Ur ett beslutsfattarperspektiv skulle en mätmetod för det sociala värdet kunna påverka om ett evenemang med stora kostnader kan uppfattas som värt investeringen. Det skulle också göra så att man kan dela lärdomar mellan olika arrangörer och destinationer, för att motverka olika sociala utmaningar och bygga kunskap om vilka typer av evenemang som är bra för vissa typer av destinationer, säger Martin Wallstam.
Läs mer om evenemangens betydelse för besöksnäringen