Annons

En arbetsplats som gror – och vill växa med sin personal

zoom Vid Hjälmaren har Katrinelund Gästgiveri och sjökrog vuxit fram.
Vid Hjälmaren har Katrinelund Gästgiveri och sjökrog vuxit fram.
ARTIKELSERIE. För bara en handfull år sedan var det en sjöbod. Idag har Katrinelund Gästgiveri och sjökrog vuxit rejält med över 70 personal. Hos krögaren Roger Hjelm lägger man nästan en heltidstjänst på att hitta bra personal och få dem att stanna. 
Annons

Det finns en plats vid Hjämaren som heter Katrinelund. Förr stod ortsnamnet för en samling hus placerade mellan åkerlapparna och skogen och så vattnet.

Men så 2005 startade en familj en servering i en sjöbod. När Lennart Carlsson tog över växte krogen från att ta sju till 400 gäster.

Nu heter anläggningen Katrinelund gästgiveri och sjökrog.

[LÄS MER: ”De har vuxit från liten sjöbod till prisad sommarkrog”]

Vill behålla personal

– Nu är det vi som är Katrinelund, säger vd Roger Hjälm. Min dröm är att när någon i vår närmsta tätort Stora Mellösa får frågan om vad som är det bästa med att bo där, så ska svaret bli ”att det inte är så långt från Katrinelund”.

Han har fler målsättningar, som den att bli Sveriges bästa arbetsplats.

– Jag har till och med sagt världens bästa i vår bransch. Vi gör så klart fel ibland, men om vi försöker att göra vårt bästa är det större chans att medarbetarna stannar kvar.

Och det gör de. Fyra av dagens elva heltidsanställda började 2011, då gasen trampades i botten och Roger Hjälm kom in som delägare, och övriga sex anslöt 2012 respektive 2013.

– Och det i en bransch där folk flyttar kanske var fjärde månad, säger Roger Hjälm. Många känner att de har hittat hem.

Hur gör ni för att lyckas med det?

– Vi har en pärm där vi har tydliga policys om vad vi står för. Till exempel har vi nolltolerans mot alkohol och genomför drogtester. Det här ska vara en säker arbetsplats. Vi vill vara proffsiga och jag är övertygad om att om personalen mår bra så mår gästen bra.

Hur arbetar ni sedan med medarbetarna?

– Till exempel uppmuntrar vi till att skaffa familj, ha ett liv. De fast anställda får ta sin semester när de vill och vi vill inte att de ska jobba ihjäl sig. Sedan har vi medarbetarsamtal givetvis. Jag ska se deras talanger och utveckla det som de är bäst på, och gillar. Stötta så att de kan växa. Det låter enkelt men är ganska svårt.

Hade utbildningsplaner

Det finns få bofasta i omgivningen och de flesta anställda pendlar. Men ett par bor nära och gästgiveriet har även personalbostäder.

– Vi har inskrivet i affärsplanen att bli kompis med bygden. Men vi sliter för att hitta nya medarbetare. Vi lägger nog ner mer än en heltidslön året om på att hitta personal. Det finns ungdomar som vill servera, och vi kan ta in några runners bland dem, men att hålla en station i matsalen kräver kunskap och rutin.

Störst är behovet sommartid. 2011 jobbade cirka 30 personer extra under sommaren. Nu är det 70. Och målet är att de elva åretruntanställda ska bli 15.

– Vi hade tänkt starta en egen serveringsutbildning – men så fick Örebro kommun igång två utbildningar. Men vi har inte sett till någon elev än. Eftersom vi ligger ett par mil utanför stan är det inte alla som vill vara här.

Vill kunna styra löner mer

Bland medarbetarna finns även nya svenskar, som kommit på rekommendation av Startcentrum.

– Jag har under långa perioder även tagit in människor som hamnat utanför samhället och velat ta sig tillbaka in. Ibland har det gått bra, ibland dåligt. Jag känner att det hade kunnat vara jag – men jag valde skidor istället för narkotika. Det är en fantastisk sak med restaurangbranschen, att alla är lika mycket värda oavsett uppgift. Är inte fimparna vid entrén bortplockade får gästen inget bra första intryck. Det är också därför dricksen delas lika här, rakt av.

Något som Roger Hjälm efterlyser, förutom mer kontinuitet i kommunikationen med kommunen, är ett lärlingssystem och större möjlighet att styra lönerna.

– Jag skulle vilja att man kunde ge dem som saknar erfarenhet lägre lön och istället högre till de med erfarenhet.

För ett år sedan kompletterades Katrinelund med ett boende med 19 rum. Nu pågår bygge av del två, med nio rum, ett litet spa, ett litet gym och utomhuspool. Sen tar det stopp. Det finns inte mark till att växa mer. Det oroar inte vd:n:

– Då hoppas jag att vi har landat och blir bättre snarare än större.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete