Annons

En effekt som förtjänar att lyftas

zoom Nääs fabriker – en del av Besöksnäringseffekten
Nääs fabriker – en del av Besöksnäringseffekten
NYHETER. Vet du vad Besöksnäringseffekten är? Svaret finns i en färsk film från Visita. 
Annons

Det handlar om en effekt som varje år skapar jobb åt hundratusentals människor och som säkerställer att hela landet kan leva och utvecklas. En jobb- och integrationsmotor som för många blir det första viktiga steget in på arbetsmarknaden och som lyfter både människor och samhällen. En ny film från Visita visar bland annat att det är en näring som skapar jobb åt 200 000 människor i Sverige och som utgör grunden för att skapa attraktiva platser.

”Kändes helt rätt att vara med”

En av inspelningsplatserna för filmen var Nääs fabriker, utflyktsmål och destination, 25 minuter utanför Göteborg. För vd Kristina Christofferson var det självklart att vara med.

– Vi som näring är en inkörsport till arbetslivet för många unga och ger åtskilliga arbetstillfällen, så det kändes helt rätt att vara med. Här på Nääs fabriker har vi också en väldigt bred verksamhet med hotell, restauranger, konferenser, bryggeri, kafé, butiker och så vidare. Dessutom är det en härlig miljö som gör sig bra på film, konstaterar hon och tillägger att hon har en väldigt bra känsla inför sommaren.

– Vi är verkligen en sommardestination i en historisk miljö och här finns mycket att upptäcka. Det är ett gammalt bomullsspinneri från 1800-talet och med de här byggnaderna behöver vi inte hitta på en story – vi har redan storytelling på riktigt. Det är en väldigt genuin känsla. Det är också en del av vårt hållbarhetsarbete, att bevara och underhålla de här gamla byggnaderna.

Hur hamnade du själv i besöksnäringen?

– Jag har aldrig gjort någonting annat och älskar verkligen besöksnäringen. Det är en så positiv bransch att verka i och folk är glad när de kommer till oss. Det samlas också många trevliga medarbetare i den här branschen vilket innebär att det ofta är väldigt trevliga arbetsmiljöer. Jag har jobbat inom besöksnäringen sedan 1985 och har aldrig haft en tråkig dag på jobbet, säger Kristina Christofferson.

Förutom Nääs Fabriker har även ​​Ice Hotel, Åsa camping, Liseberg, Daftö Resort och Hovfjället bidragit till filmen.

Här kan du se Besöksnäringseffekten

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter