Annons

En investering som lockar hotellgästerna

zoom Nadia Tolstoy  Poolbild från Ad Astra by Elite
Nadia Tolstoy Poolbild från Ad Astra by Elite
NYHETER. Att investera i spa kan löna sig snabbt, inför sommarens hemestrar och fortsatt högt gästtryck. Omvärldsanalytikern och inredningsarkitekten Nadia Tolstoy berättar vad som är viktigast för dagens hotellgäster.
Annons

Hotel 1622 i Helsingborg, kommande Ad Astra i Södertälje, Varbergs stadshotell & Asia Spa och Skytteholm hotell och konferens på Ekerö- listan över hotell med nya spa-satsningar kan göras lång.

På Skytteholm ökade beläggningen med 75 procent under helger efter spaöppningen och på Elite Hotels är man i full färd med att bygga sitt sjätte spa. I Varberg har intresset för de nya sparummen varit stort under hela vintersäsongen och man ser fram emot att utveckla ännu fler bad. När affärsresandet minskat till förmån för fler privatgäster står spa högt på önskelistan för både gäster och hotellen själva. Nadia Tolstoy, omvärldsanalytiker och inredningsarkitekt på arkitektföretaget Tengbom berättar varför.

– Jag tror att det finns tre trender som driver detta.

1 Dels så höjs ribban för var gäster förväntar sig hela tiden på grund av vad de ser i sociala medier. Man ser hur andra reser och njuter av tillvaron och vill också njuta, äta god och vacker mat, gå på spa, göra yoga på en strand i soluppgången osv.

2 Vi ser ett skifte efter pandemin från affärsresor till fler ”workation” resor. De där måste-mötena som innan pandemin var motorn i affärsresandet kan man numera ta på Teams, man kan jobba på distans från ett hotell som man själv väljer bara för att det är härligt- då blir spa en viktig del av ekvationen.

3  Att vilja främja sin hälsa och ta hand om sin kropp och sin själ är en massiv global trend som driver många undertrender som yoga, raw food och spa.

Hur har förväntningarna på vad som är ett bra hotell ändrats de senaste 10 åren? 

– Digitaliseringen av samhället står för den största attitydförändringen. Idag förväntar vi oss mobila incheckningar och digitala nycklar, enkel och effektiv digital kommunikation och information och möjlighet att boka rum, spa och mat via mobilen. En genomtänkt miljöpolicy har blivit fullkomligt nödvändig för att ett hotell ska kännas trovärdigt. Slutligen ökar förväntningar alltjämt på högkvalitativ men autentisk service.

Vilka hotelltrender kan du se som härstammar från tiden under pandemin? 

– Jag skulle säga att den mest uppenbara trenden är ”synlig” renlighet, gäster förväntar sig att hotell har en genomtänkt och uttalad städstrategi, inte bara av rummen men även av alla ytor såsom receptionsdiskar och hissknappar.  Även ”touchless” trenden har fått en skjuts med hissar utan knappar och rumsdörrar som öppnas automatiskt med en app. Man ser också att personal utbildas till att kunna jobba i olika positioner på hotellet. Samma person ska kunna hoppa in som receptionist, städare och serveringspersonal. Detta blir allt viktigare för att hotelldriften ska blir mindre sårbar i framtiden.

När priserna på nästan allt går upp framöver kan färre komma att unna sig en hotellvistelse, hur kan hotellen locka tillbaka gästerna? 

– Det är en svår fråga. Vi ser är att de rika blir rikare oavsett konjunkturen så jag tror inte att riktigt lyxiga hotell såsom Grand Hotel och Ett Hem kommer att behöva bekymra sig för beläggningen. Däremot har vi ett stort utbud av mellanprishotell i Sverige och det segmenten kommer få det svårt. Där tror jag att de som redan har jobbat upp ett personligt tilltal med sina återkommande gäster och har jobbat med ”Relationship Marketing” kan klara sig bättre.