Det var under SLAO-galan under SLAOS årsmöte som Stöten tilldelades utmärkelsen Årets Skidanläggning, efter att ha nominerats för andra året i rad.
– Det kändes jättekul, det var ett härligt erkännande när branschen är den som röstar, det känns på riktigt på något sätt, säger vd Johan Thorn.
Vad ligger bakom?
– Det är olika saker, dels är det ganska hårt arbete under fem år där vi har jobbat stenhårt för att hitta kapital för att finansiera liftar, nedfarter och snökanoner. Det är en kapitalintensiv bransch, totalt har vi investerat över 300 miljoner under perioden.
–När vi har börjat investera har vi sett att andra har fått upp ögonen för Stöten och gjort samma sak. För att få hjulet att börja snurra, måste det vara någon som börjar köra.
Men ni har också jobbat med er personal, berätta.
– Vi har varit noga med att skapa en kultur i Stöten där folk vill jobba, stanna kvar och komma tillbaka. Sedan 2014 har vi haft samma ledningsgrupp, vilket är ovanligt. Det smittar av sig och gör att deras närmaste personal som är arbetsledare och har låg omsättning, viket vi är stolta över.
– Det är ju en säsongsbetonad bransch och vi har 250 anställda som det är väldigt viktigt att få tillbaka år efter år. Vi vill att man ska jobba här för att det är kul och utvecklande och för att man är stolt över sin produkt.
En annan anledning till att Stöten fick ta emot utmärkelsen är den snabbt ökade liftkortsförsäljningen, tror Johan Thorn.
– Sedan 2014 har vi ökat vår liftkortsomsättning med 83 procent. Förra säsongen med 20 procent och denna med 15, som ändå var en ganska tuff säsong. Vi har verkligen fått medvind.
Vad händer nu?
– Nu byggs det mycket boenden, men planen är att vi ska ha en fulländad sommarprodukt år 2022.