Först försvann plastsugrören och plastbesticken, sedan förbjöds plastkonfetti utomhus. Nu är det snart dags för nästa steg i EU-direktivet om utfasning av plastartiklar. Från och med den 1 januari 2024 kommer vi som är vana att köpa med oss en kaffe eller en lunch-sushi att få ett nytt förhållande till förpackningen som maten och drycken kommer i.
Ny EU-lag vid årsskiftet
Alla som serverar mer än 150 takeaway-förpackningar om dagen omfattas av en ny lag, som innebär att de ska erbjuda en flergångsförpackning, som alltså används, återlämnas, rengörs och sedan används igen. Och igen. För Compass Group, som driver tio konferensanläggningar och mer än 400 restauranger (inom exempelvis skola, omsorg, Försvaret och hos privata företag) över hela landet, innebär skiftet till flergångsförpackningar ett stort arbete.
– Det har varit ont om tid för att hinna med omställningen, inte minst för att det har varit svårt att få all information om den nya lagstiftningen och hur den ska tolkas. Det har också blivit tidspressat eftersom det inte funnits leverantörer av själva lösningen tidigare, säger Johan Edvardsson, concept & development manager på Compass Group.
Utmaning med återvinningssystem
Utmaningen är: hur skapar man ett helt nytt återvinningssystem som ska fungera så enkelt och smidigt som möjligt för konsumenterna och för restaurangerna?
– När vi började jobba med den här frågan så fanns det inte så många aktörer som var i gång. Vi landade till slut i att jobba med Panter och Tingstad som har en ren returlösning som vi tycker fungerar bra, säger han.
Pilottest med Panter
Compass Group har testat Panters lösning i Göteborg, där man driver flera restauranger för de anställda på Volvo Cars AB. Under första halvåret av pilottestet på en av restaurangerna har man sparat omkring 6 500 engångsförpackningar.
– Kunden skannar en qr-kod på förpackningen. Sedan skannar man av den igen när man lämnar tillbaka förpackningen. Vi gör rent den och så används den på nytt. Om man inte lämnar tillbaka den inom två veckor så kostar det en summa, som på biblioteket.
System för flergångsförpackningar
Det låter smidigt men än återstår en del praktiska nötter att knäcka, som frågan om enhetlighet.
– Vi ser ju vinster med att fler hakar på samma system. Det är många som vill in på den här marknaden nu men blir det många olika typer av flergångsförpackningar finns det en risk att det blir för komplicerat, och då kanske folk väljer engångsförpackningar ändå, säger Johan Edvardsson och fortsätter:
– Vi funderar mycket på möjligheter att skapa olika typer av returstationer för att göra det så enkelt som möjligt att återlämna förpackningarna. Det kommer att bli stora utmaningar framför allt på mindre orter att få det att fungera.
Nedskräpning med take-away
I Sverige används nästan 2 miljarder takeaway-förpackningar per år. Enligt organisationen Håll Sverige rent står engångsmuggar och engångsskålar för 14 procent av all nedskräpning. Av den plast som hittas på Europas stränder är cirka hälften engångsartiklar. Johan Edvardsson framhåller att det visserligen har börjat tillverkas mer miljövänliga engångsartiklar, av papp och bambu till exempel.
– Men engångsartiklar överlag är dyra. I det stora hela tror jag mer på det här pantsystemet, förutom att det är bättre för miljön så sparar det pengar. Det är viktigt för att även mindre aktörer ska kunna haka på.
Vad händer med engångsartiklarna nu?
– De får fortfarande finnas och vi kommer att fortsätta att erbjuda dem till våra kunder. Det kan finnas praktiska skäl till varför man inte kan välja en flergångsförpackning, men engångsförpackningar ska inte vara förstahandsalternativet.
Hur ligger ni till tidsmässigt med implementeringen?
– Vi har en tidsplan och ska börja introducera detta för våra 150 enheter som ska omfattas. Det kommer bli barnsjukdomar och vissa av dessa hade förmodligen kunnat undvikas med mera tid, men vi räknar med att ha 75 procent på plats under första kvartalet 2024. Vi har sett från kollegor i Tyskland, som har haft den här lagen sedan 2023, att det finns en del utmaningar framför allt på mindre orter, säger Johan Edvardsson och fortsätter:
– Men flergångsförpackningar är ett steg i rätt riktning. Vi lägger stor vikt vid hållbarhet och för oss känns det väldigt bra att kunna vara med och påverka till det bättre.
Du kan även läsa ett större reportage om det nya EU-direktivet i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.