Det under tisdagen som Moderaterna släppte sin skuggbudget där man vill höja momsen på bland annat restaurangbesök och livsmedel. Enligt partiet skulle höjningen, från 12 till 13 procent, innebära 3 – 4 miljarder till stadskassan.
– Jag är så trött på att man laborerar med skattesatserna i vår näring. Arbetsgivaravgifterna går ner och upp. Mest upp. Nu föreslår Moderaterna höjd moms på mat. För att våga investera och satsa egna pengar måste spelreglerna blir långsiktiga och stabila. Restauranger har en medianvinst på två procent och näringen tål inte fler kostnadsökningar. Höjd moms på mat är ett dåligt förslag, säger Eva Östling, vd Visita. säger Eva Östling.
Visita har tidigare fått mycket uppmärksamhet för sin prisvinnande kampanj ”Dubbelstöten” där man belyste hur en fördubblad moms på restaurangmat och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga skulle slå hårt mor besöksnäringen.