Stora konserter på Ullevi med Iron Maiden och Rammstein, handbollscupen Partille Cup och fotbollsfesten Gothia Cup är bara några av de större evenemang som bidragit till rekordbeläggningen på hotellen i Göteborg i sommar. Även evenemang i mindre skala har bidragit till en beläggning på 88 procent för Göteborgs hotell under juli månad. Det slår övriga storstäders siffror och dessutom det egna rekordet från 2019. Antal hotellgäster i regionen ökade med 34 procent.
Grattis till rekordsiffrorna, var resultatet förväntat?
– Man kunde ju hoppas men vi var inte säkra. Vi visste ju att vi hade många evenemang på gång men vi kunde ju inte förutse hur flygkaoset skulle utveckla sig eller hur besökarna skulle bete sig efter pandemin, säger Magnus Hallberg.
Har hotellpriserna påverkats i sommar?
– Högre efterfrågar leder ju till högre priser, när staden blir mer attraktivt kan man ta mer betalt men det är fortsatt viktigt att Göteborg upplevs som en prisvärd destination. Vi ser en mycket spännande framtid för hotellbranschen i Göteborg, en positiv utveckling med ännu fler hotell framöver. Inte minst destinationshotell.
Norrmän och tyskar har hittat tillbaka till Göteborg
Vilka är det som besökt staden i juli? Är det mest ”hemestrande” svenskar eller har de utländska gästerna hittat tillbaka?
– Vi har inte siffrorna för juli ännu men för juni så såg vi en ökning från våra närmarknader, som Norge och Tyskland. Vi har, såsom många andra tappat besökare från USA och Asien men även från England när flygläget utvecklade sig. Pandemin och den allmänna situationen för flygande den här sommaren har gjort att närmarknaden, dvs de som kan ta bil, tåg eller färja till Göteborg har ökat, säger han.
Hur har det gått att hitta personal för besöksnäringen, många gäster innebär ju ett högt tryck på hotell och restauranger.
– De signaler som vi fått har hitintills varit att det har gått bra, de stora hotellkedjorna har sagt att de löser det och vad vi vet så har det även fungerat för mindre ställen. Sen är det ju många som är nya i branschen och det finns mycket kvar att göra för att lösa kompetens och personalbristen. Vi har en ständig dialog med regionen och med branschen.
Hösten kan bli tuffare
Vad kan besöksnäringen i övriga svenska storstäder lära sig av Göteborg inför den kommande höstsäsongen? Det finns ju en del utmaningar att locka gäster om folk får det tuffare ekonomiskt.
– Ja, det blir spännande att se hur kostnadsläget för oss som konsumenter påverkar viljan att resa och uppleva. Här i Göteborg har vi mycket inplanerat i höst och vinter. Vår framgång ligger i att vi är en bubblande gryta, med många olika sorters evenemang i olika storlekar. Sen har vi våra stora magneter, Liseberg, våra konserter, shoppingen och skärgården – den mysigheten som vi lyckats skapa. Men, staden måste vara aktiv och ha en levande dialog med besöksnäringen. Det måste hända så mycket som möjligt och inte bara under en begränsad tidsperiod. Jämför man med Malmö och Stockholm så är de mer beroende av internationellt resande än vad vi är.
Kan du tipsa om en krog eller ett hotell som varit extra populär den här sommaren?
– Njae, jag kan inte tipsa om ett speciellt ställe men det jag kan säga är att vi har fått en massa krogar i en hel mängd olika kategorier. Dessutom har vi en hel del lokala bryggerier som satsat och utökat sina verksamheter med barer, scener och musik. Vår hotellnäring satsar och det kommer ännu fler hotell. Vi är glada över att så många tror på Göteborg!
I augusti spelar Ed Sheeran två kvällar på Ullevi, Håkan Hellström håller fyra konserter på Ullevi och dessutom går och stadens stora musikfestival Way Out West, av stapeln 11-13 augusti. Tillsammans kommer dessa musikevenemang att locka tusentals besökare till Göteborg och redan nu rapporteras det om fullbokade hotell. Återstår att se om hotellbesöksrekordet slås även för augusti.
LÄS MER: Så ska Göteborg bli fritt från engångsartiklar på caféer och restauranger.