Det var i våras som utbildningen startade med tio utvalda elever. Under drygt åtta månader ges de nu en grundläggande utbildning med inriktning mot matlagning och storkök. Undervisningen bygger på teoretiska delar, som livsmedelskunskap, näringslära och livsmedelshygien. Praktiken sker på Fazers restauranger.
Får mycket praktik
– Vi vänder oss både till personer med någon typ av restaurangerfarenhet och till dem som har bytt karriär. Själva undervisningen sköter Lernia och vi står för praktikperioden. Eleverna praktiserar i våra kök. De hade tre veckor i våras och nu i september får de ytterligare tio veckor, säger Jennie Hübsch, HR-direktör på Fazer Food Services.
Utbildningsföretaget Lernia har föreslagit kandidater till programmet och därefter gav Fazer tio plats efter att de hållit intervjuer.
– Vårt syfte med att vara med är dels att hjälpa människor att ta sig in i den här spännande branschen, dels handlar det om att utöka vår rekryteringsbas. Precis som alla restauranger upplever vi att det är svårt att hitta personal, särskilt kockar.
Ni startade detta för att stävja kockbristen. Har ni upplevt svårigheter med rekryteringen hos er internt och hur jobbar ni med den frågan?
– Det handlar om att hitta nya kanaler, att vända sig till aktörer som letar upp kandidater till oss. Lite som vi redan gör på restaurangchefssidan. Ett annat sätt är att komma ut tidigare i skolan och berätta om oss. Vi jobbar ju på lunchsidan, med betydligt bättre arbetstider, säger Jennie Hübsch.
Har eleverna på rekryteringsutbildningen garanterat jobb efteråt?
– Nej, de får söka som alla andra. Men de har såklart ett försprång eftersom de är kända hos oss efter praktiken.
Huruvida samarbetet med Lernia och ytterligare en start för Fazer är ännu oklart.
– Vi vet inte i dagsläget om vi kommer att kunna fortsätta med den utbildningen eftersom vi går under ett avtal med Arbetsförmedlingen. Lernia inväntar ett tilldelningsbeslut från deras upphandlingsenhet huruvida vi blir fortsatt leverantör av utbildningen. Vi tror och hoppas att vi får besked i oktober, november, säger Zandra Lovgren, kundansvarig på Lernia.