Annons

Fem trender 2025 enligt Visit Sweden

zoom Foto: Martin Edström Foto: Isak Stockås
Foto: Martin Edström Foto: Isak Stockås
NYHETER. ”Phygitala” matupplevelser, AI-hjälp och hotell utan övernattning – Visit Sweden kartlägger de trender som kommer att prägla resenärernas planer 2025.
Annons

1. Det oväntade och engagerande

Resenärer söker sig alltmer till något de inte testat förut. 56 procent anger att de föredrar att ge sig utanför ”the-beaten-track”.

2.  Omstart och personlig utveckling

I en hektisk och osäker tid söker resenärerna alltmer egentid eller söker sätt att förbättra sin sömn. Detta märks bland annat i Visit Swedens kampanj ”Swede dreams”.

3. Kulinariska upplevelser

Fler intresserar sig för matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom. 81 procent av de internationella resenärerna vill testa det inhemska köket och 46 procent är även nyfikna på att testa en ”phygital” matupplevelse, vilket innebär en måltidsupplevelse förstärkt av olika tekniker. Det kan handla om exempelvis VR, AR, belysning, dofter eller ljud som matchas med upplevelsen. Aifur i Stockholm är ett exempel på en restaurang som möter den trenden.

4. Medvetna val

Resenärerna söker sätt att minska kostnaderna samtidigt som de gärna vill unna sig under semestern. 51 procent av de internationella resenärerna uppger att de skulle kunna tänka sig att köpa en inträdesbiljett för att få använda bekvämligheterna på ett femstjärnigt hotell utan att bo där. 56 procent planerar att boka all inclusive för att få veta exakt hur mycket semesterkostnaden blir.

5. Reshjälp med AI

Resenärer tar gärna tekniken till hjälp för att göra resplaner. 48 procent är öppna för att låta AI planera en resa åt dem. Utvecklingen leder även till ett ökat behov av delad så kallade öppna data. Detta görs nu genom Visit Swedens initiativ nationellt API för svensk besöksnäring som lanseras i början av 2025.

Du kan även läsa ett större reportage om Visit Sweden i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!