Annons

Finsk superpark intar Sverige

zoom Första Superpark-anläggningen öppnar i Uppsla  som har en lämplig befolkningsstruktur med många unga och barnfamiljer. Foto: Superpark
Första Superpark-anläggningen öppnar i Uppsla som har en lämplig befolkningsstruktur med många unga och barnfamiljer. Foto: Superpark
NYHETER. Den finska aktivitetskedjan Superpark kommer till Sverige. Målet är att tio anläggningar år 2021. ”Det här är högaktuellt i Sverige”, säger styrelseordförande Mats Svensson.
Annons

I augusti öppnar den första svenska Superpark-anläggningen i Uppsala. Den internationella aktivitets- och sportkedjan grundades 2012 i Vuokatti i Finland och har i dag verksamheter i Finland och Hong Kong.

– Superpark har haft stora framgångar i Finland och i Asien och det känns fantastiskt att vi nu lanserar i Sverige, säger Mats Svensson, styrelseordförande för Superpark Sverige, och tillika delägare i Holiday Club i Åre.

Grundaren Taneli Sutinen upplevde att barn rörde sig för lite och i samarbete med finska Jyväskylä-universitetet undersökte han hur aktiviteter skulle utvecklas för att möta deras förväntningar. Resultatet blev ett 60-tal olika aktiviteter, som hopparker, bollsportscentrum samt trick- och gymnastikområden.

– Det här är högaktuellt i Sverige, att hitta aktiviteter som unga vill hålla på med. Traditionella idrotter har problem med sin rekrytering och vi ser att unga vill göra saker på sina villkor. Så vi är övertygade om att konceptet kommer att fungera bra.

Det som gör att Superpark kommer att stå sig i konkurrensen med andra familjenöjen är det breda utbudet, menar Mats Svensson.

– Vi erbjuder en arena där barn och vuxna kan göra saker tillsammans, på så sätt blir vi ett komplement till badhus och bowlingställen. Vårt breda utbud innebär också att besökarna kan stanna hos oss länge.

Att den första svenska Superpark-anläggningen öppnar just i Uppsala beror på att staden växer och har en lämplig befolkningsstruktur, med många unga och unga familjer. Och man har tagit fram anpassade aktiviteter.

– Vi har läst av vilka aktiviteter som är populära i staden och valt ut exempelvis gymnastik, parkour, trampoliner och sparkcyklar.

Den 4000 kvadratmeter stora anläggningen beräknas kosta cirka 25 miljoner kronor och Mats Svensson uppskattar att man behöver nyanställa ett trettiotal medarbetare.

Vilken betydelse kan parken få för Uppsalas besöksnäring?

– Vi hoppas kunna nå 100 000 besökare det första året. Och vi blir en del av deras upplevelse. De kan ägna sig åt aktiviteter hos oss, äta middag på restaurang och sedan bo över på hotell i staden. Så vi kommer att ha stor betydelse för besöksnäringen.

Hur ser etableringsplanen ut i Sverige?

– Vi har sagt tio anläggningar fram till år 2021. Vi väljer städer med bra tillväxt och rätt befolkningsstruktur. Vi har en lista på potentiella orter, men den är inte officiell.