Annons

First Camp: ”30 procent fler utländska campingturister”

zoom Svvenskar söker upplevelser och aktiviteter, tyskar och holländare vill nanaturupplevelser, visar First Camps kartläggning. Foto: First Camp
Svvenskar söker upplevelser och aktiviteter, tyskar och holländare vill nanaturupplevelser, visar First Camps kartläggning. Foto: First Camp
NYHETER. Utländska turister blir allt viktigare för campingplatser och stugbyar. Campingkedjan First Camp har kartlagt deras svenska semesterfavoriter efter rekordsommaren.
Annons

Den varma sommaren skapade ett hett bokningsläge för Sveriges campingplatser, enligt SCR: s årliga undersökning hade 85 procent av medlemmarna en bättre eller lika bra beläggning som 2017.

– Vi har haft en mycket bättre säsong än förra året, både gällande svenska och utländska besökare. De utländska har ökat med över 30 procent och då särskilt danskar och holländare, säger Gustaf Söderbaum, försäljningschef på First Camp.

Nu presenterar First Camp en undersökning av vilka nationaliteter som valt vilka destinationer. Resultatet baseras på kedjans beläggningsstatistik med en miljon gästnätter och visar att svenskar, danskar, tyskar och holländare väljer södra Sverige, medan norrmän föredrar nordligare breddgrader.

– Svenskar söker upplevelser och vill aktivera sig, i exempelvis Tylösand och på Kolmården. Tyskar och holländare söker naturupplevelser och här är även Malmö populärt.

Skåne och Västkusten sticker ut bland de utländska besökarna, vilket beror på närheten. Falkenberg, Varberg och Halmstad tillhör också landets campingtätaste kommuner.

– Vad gäller norrmännen så består de av dem som söker sig till platser nära Norges södra delar för shopping och dem som åker från Nordnorge till ”solkusten” för bad.

Behoven skiljer sig åt mellan grupperna, norrmän är ute efter en bekväm semester medan holländare vill röra på sig. För att möta önskemålen anpassar First Camp sitt erbjudande.

– Syftet med undersökningen är att öka vår kunskap, så att vi kan ta fram anpassade paket med aktiviteter. Som exempel är holländarna vana vid att få tips från resebyråer, och därför har vi tagit fram information om cykelleder.

 Hur viktiga är de utländska gästerna?

– Var fjärde gäst är i dag utländsk, så de är jätteviktiga. De stannar också i regel längre än svenskar och det är positivt för beläggningen. Målet är att öka det till 30 procent till nästa år.