Annons

First Camp expanderar så in i Norden

zoom Johan Söör, VD på First Camp och bild från Bösöre Strand Feriepark, Danmark.
Johan Söör, VD på First Camp och bild från Bösöre Strand Feriepark, Danmark.
NYHETER. First Camp fortsätter satsa, växer i Danmark och Norge – blir unik campingkedja och har siktet på Tyskland.
Annons

Århus Camping blev nyligen First Camps tionde destination i Danmark och årets satsningar i Norge fortsätter med det senaste nyförvärvet Bø Camping. Kedjan har hitintills 61 destinationer i Skandinavien varav 50 i Sverige. Besöksliv har pratat med First Camps VD Johan Söör. 

– Vi har under ett antal år sett att alla tre länder i Skandinavien är intressanta för oss. När vi gick in i den norska marknaden i våras gav det ringar på vattnet och ännu fler förvärvsmöjligheter. Vi fick stor uppmärksamhet i media och har bara börjat vår resa där, säger han. 

2022 har gått bra för First Camp, omsättningen ökade med 117 procent under årets nio första månader jämfört med samma period 2021. De norska och danska campingmarknaderna visar, liksom den svenska, också på god tillväxt. Enligt Johan Söör är det ett par faktorer som ligger bakom. 

– Dels har hela campingbranschen haft stabil tillväxt under en rätt lång period, intresset för att semestra hållbart fanns redan innan pandemin men det ökade sedan ytterligare. Antalet inhemska gäster ökade naturligtvis när fler inte åkte utomlands. Nya gästgrupper, som annars skulle åkt på charter, hittade till oss.

– Dels ser vi att vi har ett ”window of opportunity” nu, att bygga en kedja som inte riktigt funnits inom campingbranschen tidigare, en kedja på samma sätt som hotellkedjorna med alla fördelar det för med sig, fortsätter han. 

Som vad för något? 

– Ja, vår bokningskanal till exempel. 2017 var det drygt tio procent av våra gäster som bokade online, vi implementerade ett nytt bokningssystem 2019 och vi driver nu den största bokningskanalen i Skandinavien för camping och stugor. Vi har inspirerats av flyg och tågbranschen när vi utvecklat sidan och har exempelvis introducerat en lågpriskalender och helt flexibla möjligheter till avbokning, mot en prispremie. Nu sker cirka hälften av all bokning online.

Har First Camp ändrat konceptet i takt med att ni växt så snabbt?

– Vi har inspirerats av våra nya gästgrupper och tänkt mer utifrån charterresorna som de tidigare åkt på. Vår barnklubb med vår maskot Yessi är ett exempel på det, när hon går genom campingen så är det som att en popstjärna är på visit. Alla barn vill ta selfies och ge henne en kram. Förra sommarsäsongen hade vi 105 000 deltagare i våra barnklubbsaktiviteter. 

Påverkas ni av de ekonomiskt osäkra tiderna?

Vi följer ju bokningsläget noga men vi såg ingen avmattning under höstlovet. Blickar vi längre bakåt så har camping generellt klarat sig väldigt bra i kristider. Har man väl köpt sin husbil eller husvagn så vill man ju också använda den. 

Har ni märkt av de höga bensinpriserna?

– Nej, för jag tror att det inte är så långt att åka till oss för de flesta. Vi har ju femtio destinationer i Sverige, så det är alltid någon som ligger ganska nära.

Intresset för camping har onekligen ökat stadigt i Norden, hur har campingbranschen ändrats under din tid på First Camp?

När jag började kändes camping som en del av besöksnäringen där det fanns ett stort intresse men jag såg också enorm utvecklingspotential och det har visat sig stämma. Marknaden har börjat gå från enskilt ägda campingar till kedjor och den utvecklingen tror jag kommer fortsätta. Vi har växt snabbt i First Camp och jag brukar säga att vi lägger asfalten samtidigt som vi kör husbilen. Det känns verkligen som ”once in a lifetime” att vara med på det här. 

Vilket land kommer ni etablera er i härnäst? Tyskarna gillar också att campa.

– Ja, det gör de. Vi har många tyska gäster på våra skandinaviska campingar. Tyskland är intressant, det är också en outvecklad marknad och jag tror att vi skulle kunna tillföra mycket där. 

LÄS OCKSÅ Campingbranschen måste satsa digitalt