Annons

First Camp gör det lättare att campa utomlands – bildar allians

zoom Lakolk på Rømsø är en av First Camps egna anläggningar i Danmark.  Foto: First Camp
Lakolk på Rømsø är en av First Camps egna anläggningar i Danmark. Foto: First Camp
NYHETER. Campingkedjan First Camp bildar allians med gelikar i Tyskland, Danmark och Norge för att nå ut till fler utländska gäster. ”Det här är bara början, jag ser framför mig att vi ska växa”, säger initiativtagare First Camps vd Unni Åström.
Annons

Det blir 28 destinationer som samlas i ett gemensamt initiativ för att utveckla campingbranschen över landgränserna. Därmed skapar First Camp tillsammans med norska Bestcamp och tyska Regenbogen Europas största campingallians.

– Vi ser allianser och medlemsklubbar både inom flyget och de stora hotellkedjorna, det ska inte vara annorlunda för campingen. Vi strävar efter att förenkla och göra camping på fler platser mer tillgängligt för våra gäster och då är detta en självklar lösning, säger First Camps vd och koncernchef Unni Åström.

Campingalliansen startade egentligen redan 2016, med ett samarbete med tyska Regenbogen och destinationer i Sverige och Danmark, tillägger Unni Åström. Men samarbetet utökas nu i och med att norska campingkedjan Bestcamp ansluter sig.

Vad betyder samarbetet för gästen konkret?

– Att om du vill besöka någon av våra allianspartner så ska du kunna hitta all information, och även boka via vår sajt. Du ska också kunna få all information om dem på svenska via ett svenskt callcenter. Motsvarande gäller för utländska gäster som vill besöka våra campinganläggningar.

Unni Åström tror på en bättre gästupplevelse som i sin tur ska leda till bättre affärer.

– Vår näst största kundgrupp efter svenskar är norrmän, därefter kommer tyskar, så självklart tror vi att detta är bra för affärerna. Vårt fönster utåt blir större när vi får synas i all Regenbogens och Bestcamps marknadsföring.

Redan idag finns gemensamma erbjudanden för anläggningarna i de olika länderna, som ”campingtourbiljetten”, som kan användas både på First Camp och Regenbågen. Målet är att utveckla fler erbjudanden inom ramen för samarbetet.

Vad hoppas du mer på?

– Jag är övertygad om att vi kan samarbeta även med många andra leverantörer av tjänster och produkter och att man som gäst ska kunna hitta allt på ett och samma ställe. Jag ser också framför mig att vi kan utöka vårt samarbete med andra kedjor, säger Unni Åström.