Annons

First Camp investerar 100 miljoner efter uppköp

zoom Grönklittsgruppens VD Mari Tara och Johan Söör, VD United Camping/First Camp. Foto: Grönklittsgruppen
Grönklittsgruppens VD Mari Tara och Johan Söör, VD United Camping/First Camp. Foto: Grönklittsgruppen
NYHETER. Sveriges två största campingkedjor blir en när First Camp förvärvat Svenska Campingpärlor. Totalt samlar kedjan 55 destinationer i Skandinavien efter samgåendet, med en förväntad årsomsättning på sammanlagt 700 miljoner.
Annons

På First Camps svenska destinationer var omsättningen under både påsk- och midsommarhelgen 2021 den högsta någonsin, följt av en sommar som på grund av hemestertrenden och en stark försäljning av husvagnar och husbilar förväntas leverera stort.

Grönklittsgruppen AB beslutade i juli att sälja det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB till United Camping-koncernen, som First Camp ingår i. Svenska Campingpärlor kommer de närmaste månaderna att drivas som ett eget dotterbolag för att därefter integreras med First Camp.

– Tack vare denna affär kan vi skapa ännu bättre upplevelser för alla gäster. Bara de närmaste åren planerar vi att investera minst 100 miljoner i att förbättra Svenska Campingpärlors nio destinationer, säger Johan Söör, vd för First Camp och United Camping-koncernen i en kommentar.

Svenska Campingpärlor består bland annat av femstjärniga Orsa camping och Ansia Resort i Lycksele samt Moraparken där upploppet i Vasaloppet går rakt igenom campingen. För Grönklittsgruppens utgår från och med nu camping som en del av erbjudandet i och med försäljningen.

– Camping är ju egentligen något som ingår i ett semestrande med fokus på friluftsliv, så vi hade väl egentligen gärna haft kvar den, men samtidigt ger detta oss möjlighet att renodla verksamheten och satsa ordentligt på Tänndalen och Orsa Grönklitt, kommenterar Göran Bronner, som i samband med försäljningen tillträdde som ny ägare av Grönklittsgruppen tillsammans med Staffan Olsson och Johan Strömberg.