Den nya campingkedjan får 700 anställda på 40 anläggningar i Sverige och Danmark. Affären innebär att First Camp köps upp av Nordic Campings ägare, det norska riskkapitalbolaget Norvestor. Säljare är Sten Mörtstedts Londonbaserade fastighetsbolag CLS. Prislappen är inte närmare preciserad men ligger enligt uppgift på drygt en halv miljard.
Verksamheten styrs från Sverige via ett nybildat bolag med Nordic Campings nuvarande vd Johan Söör som koncernchef.
– Vi ser det här som ett nytt kapitel i branschens utveckling, säger Johan Söör.
Campingkoncernen – som ännu inte fått något namn – blir störst på den svenska marknaden trots att marknadsandelen inte är högre än tio procent. 85 procent av de svenska campingplatserna är fortfarande fristående. Här ser Johan Söör möjligheter att växa.
– Vi tittar löpande på förvärv plus att expandera på de platser där vi finns idag.
Skåne och Halland är idag starka regioner för det sammanslagna bolaget men Johan Söör satsar på att växa i hela Sverige.
Han förutspår att branschen kommer att förändras de närmaste åren.
– Jag räknar med att utvecklingen går mot konsolidering och större kedjor.
Under sammanslagningen 2019 kommer verksamheten att rulla på som vanligt.
– På sikt behöver vi investera ännu mer i gästupplevelser, digital utveckling och bokningssystem, vilket talar för att samordna verksamheten i en större kedja.
Möjligheter att söka information om campingplatser i olika kanaler är viktigt för att kunna locka gäster, enligt Johan Söör.
Med en större kedja finns också kan campinggästerna också erbjudas olika lojalitetsprogram på samma sätt som i hotellbranschen.
Hittills har omkring 80 miljoner årligen investerats i verksamheten.
– Jag tror att vi kommer att ligga på den nivån i fortsättningen. Plus en hel del i förvärv, säger Johan Söör.
Samordningsvinsterna uppstår framförallt i gemensamma funktioner som försäljning och IT.
– På orter där båda verksamheterna finns ser han även möjligheter till exempelvis gemensam städning
De nuvarande verksamheterna ligger tills vidare kvar i separata bolag under det nya moderbolaget.
– Några andra planer finns inte just nu och vi behåller båda varumärkena, säger Johan Söör.
First Camps vd Unni Åström är nöjd med affären.
– Det behövs nya investerare som går i med kapital. Våra produkter kommer att bli bättre säger hon.
Unni Åström, som lett Göteborgsbaserade First Camp i fem år, räknar med att fortsätta på jobbet under 2019 ”så länge det behövs”.