Nordens största campingkedja ser stora möjligheter i att ta över driften av den populÀra campingen och Johan Söör, vd för First Camp, Àr entusiastisk över expansionen.
â Vi Ă€r stolta över att fĂ„ vara en del av den hĂ€r spĂ€nnande utvecklingen och vill göra campingen till en Ă€nnu mer populĂ€r mötesplats för bĂ„de örebroarna och besökare utifrĂ„n, sĂ€ger han.
Ăvertagandet sker i samband med att Ărebroporten blir helĂ€gare av bĂ„de campingen och Ă€ventyrsbadet Gustavsvik. MĂ„let Ă€r att framtidssĂ€kra anlĂ€ggningen som en ledande turistdestination och bidra till fortsatt tillvĂ€xt för besöksnĂ€ringen i Ărebro. Planen Ă€r att locka fler besökare med hjĂ€lp av First Camps erfarenhet och starka marknadskanaler.
â Ărebro Ă€r Sveriges demografiska mittpunkt och lĂ€get Ă€r ypperligt med tvĂ„ timmar till Stockholm och fyra timmar till Oslo och redan idag har campingen mĂ„nga norska gĂ€ster. Tack vare First Camps bokningskanal som Ă€r störst i norra Europa ser vi Ă€ven möjlighet att locka gĂ€ster frĂ„n bland annat Danmark och Tyskland, sĂ€ger Johan Söör.
Fördel med stort inomhusbad
Företaget ser ocksÄ potential i att utöka campingens kapacitet och förbÀttra faciliteterna.
â Vi har alltid ambitionen att investera i bland annat fler aktiviteter och mer boendekapacitet nĂ€r vi övertar en camping, och det finns goda möjligheter till det Ă€ven hĂ€r.
First Camp ska ocksÄ jobba för att jÀmna ut sÀsongsbetoningen som annars prÀglar campingbranschen.
â VĂ„rt framgĂ„ngsrika arbete med företagsboende i stugor vintertid kommer finnas Ă€ven pĂ„ Gustavsvik. Sedan har campingen en extra fördel med det stora inomhusbadet som skapar större möjligheter att öka belĂ€ggningen Ă€ven utanför peakveckorna pĂ„ sommaren, sĂ€ger Johan Söör.
Ska bevara det unika med Gustavsvik
Samarbetet mellan First Camp, Ărebroporten och Medley (som tar över driften av Ă€ventyrsbadet) ska skapa en enhetlig och förbĂ€ttrad upplevelse för besökarna. Samtidigt betonar Johan Söör vikten av att bevara det unika med Gustavsvik.
â Med en sĂ„ stor, femstjĂ€rnig camping som Gustavsvik tror jag inte pĂ„ modellen att lĂ€gga pĂ„ kedjekoncept fullt ut frĂ„n dag ett, utan det handlar snarare om att gradvis förbĂ€ttra campingen utifrĂ„n vad som passar och vad vĂ„ra gĂ€ster tycker.
Men en nyhet frĂ„n First Camps vĂ€rld verkar redan ligga i planeringen â till glĂ€dje för campingens yngre gĂ€ster.
â Jag vet att vĂ„r populĂ€ra maskot Yessi Ă€r vĂ€ldigt taggad pĂ„ att komma Ă€ven till Gustavsvik, och det skulle kunna komplettera det aktivitetsutbud som finns redan idag, sĂ€ger Johan Söör.