Annons

First Camp vill växa genom digital storsatsning

zoom Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp. Foto: Pressbild
Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp. Foto: Pressbild
NYHETER. First Camps nya onlinefunktion Lågpriskalendern ska guida kunderna till låga priser och samtidigt styra dem till fler campingar inom den egna kedjan. ”Vi räknar med att det här kommer att ge oss fler marknadsandelar”, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp.
Annons

Just nu finns kalendern, där camping- och stuggäster kan se var och när de lägsta priserna finns för hela 2021, tillgänglig på 36 av företagets 44 destinationer i Sverige och Danmark.

Vad hoppas ni uppnå för fördelar med satsningen?

– Vi vill visa att det räcker att gå in på vår sajt för att kunna hitta campingar på alla ställen dit man vill resa. Målet är att bygga upp en plattform som visar både de billigaste priserna, men även vilket brett utbud av campingar gästerna kan hitta hos oss, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp.

Räknar ni med att detta ska ge er fler marknadsandelar?

– Det tror vi absolut att det kommer att göra, eftersom vi gör det enklare för kunden. Vi är nu Sveriges största campingsajt med långt över 3 miljoner besökare årligen, priskalendern kommer hjälpa oss att få ännu fler besökare.

Övriga funktioner på kedjans sajt, samt i appen, har byggts ut löpande de senaste åren och enligt Ingela Lundkvist är det tydligt att kärnmålgruppen idag hittas i digitala medier.

– Nästan all vår marknadsföring sker digitalt idag via Google och Facebook. Och vi ser att vi hittar våra gäster. Jag har ju jobbat tidigare inom hotell och charterbranschen, där finns ju redan lågpriskalendrar och nu känns det jättebra att vi kan erbjuda det även inom camping.

Har er utveckling av digitala tjänster fått sig en skjuts i samband med corona?

– Det som kom att bli viktigast för oss under den osäkra våren och i somras, var vår flex och bas-produkt som vi lanserade redan förra året.

Genom att gästerna kunde välja mellan att boka den billigaste biljetten, och inte kunna av- eller omboka, eller att boka en flexibel biljett som kan avbokas ända fram till dagen innan resan, fick First Camp in många bokningar trots osäkerheten under rådande restriktioner.

– Det var lite läskigt och kändes rätt riskabelt. Men det gick ju bra, de flesta som hade bokat campingplats hos oss genomförde sina resor.

Vad blir nästa digitala satsning från er sida?

– Vi har ett helt team som jobbar löpande med detta och satsar stenhårt på att ligga i framkant digitalt. Närmast kommer vi att göra stora förbättringar i appen och bygga ut vårt content på olika språk. Vi jobbar mycket med inspirerande innehåll, som tips på resmål under sommaren till exempel. Vi jobbar även med olika analysverktyg för att bättre kunna se hur vi fångar upp gästerna.

– Traditionellt har gästerna åkt runt och letat campingar när det är som mest fullbelagt i juli, ganska ofta riskerar man att komma fram till en skylt där det står ”fullt”. Vi vill bryta den traditionen och få gästen att planera sin resa med oss så att upplevelsen förbättras, säger Ingela Lundkvist.