Annons

Fler bjuder upp gästerna till taket

zoom Foto: Varbergs Stadshotell
Foto: Varbergs Stadshotell
NYHETER. Restauranger, barer och spa når nya höjder när allt fler satsar på verksamhet på taket. Besöksliv har undersökt framgångsrecepten bakom terrasserna med Varbergs Stadshotell och TAK i Stockholm.
Annons

Luftigare ytor och hänförande utsikt men också ett osäkert svenskt sommarväder som kan medföra lågtryck för gästantalen. Allt fler satsar på att erbjuda en gästupplevelse på allra högsta nivå och hotell som Grand Curiosa Hotel, Clarion Hotel The Pier och Pams Pooldeck and Lounge på Jacy`z Hotel & Resort i Göteborg är bara några exempel på aktörer inom besöksnäringen som vågar sig på verksamhet under bar himmel.

I Stockholm var takbaren och terrassen TAK på Brunkebergstorg ett av de första ställena som visade vägen uppåt. Daniel Pettersson är General Manager på TAK.

Hur har verksamheten utvecklats hos er, gör ni något annorlunda nu än i början?

– Från start så har vi haft ett tydligt koncept, modern skandinavisk mat influerad av japanska matlagningsmetoder och smaker, det har vi hållit fast vid, säger Daniel Pettersson som belyser vikten av att ha ett tydligt koncept. 

Har du några tips till andra aktörer som också funderar på att öppna något på taket?

– För oss så är det viktigt hålla fast vid vår vision och utifrån den planera och aktivera TAK. Självklart så är vi lyhörda på vad våra gäster vill ha. Att det finns något som lockar och väcker nyfikenhet från våra gäster. Så har vi alltid jobbat. Det är viktigt att komma ihåg att det är ok att misslyckas.

Och det osäkra svenska sommarvädret, är det en riskfaktor?

– Ja, skulle det regna så regnar det, då kan det bli en paraplyfest i stället. Men hos oss så skulle det bli svensk sommar i japansk tappning.  

 När solen skiner i Stockholm ringlar köerna ofta långa till TAK, vad är det som gör att svenskarna så gärna vill hänga på takterrasser?

  Jag tror att det är av flera anledningar. Till en början så tror jag att det beror på att det fortfarande är att restauranger och barer på takterrasser är ett relativt nytt restaurangkoncept i Sverige. Trots att de senaste åren har bubblat upp ganska många så är det fortfarande få.

Blev du förvånad över att TAK blev en sådan succé?

 – Nej, jag är inte förvånad. Vi hade en tydlig bild av vart vi skulle plus att vi hade Frida Ronge, vår culinary director som fanbärare av varumärket och en gatekeeper för vår vision av TAK. Vi stressade inte fram något utan lät TAK organiskt ta sin plats på marknaden. Vi är otroligt stolta och ödmjuka över den succé som TAK har blivit.

”Fantastisk utsikt åt alla håll”

På Varbergs Stadshotell och Spa har man också märkt av ett ökat gästintresse för att besöka hotellets Asian Spa på taket och man har byggt ut och satsat ytterligare i form av takbaren ”Sora”. Bo Samuelsson är hotelldirektör på Varbergs Stadshotell & Asia Spa.

Hur mycket tillför det att ha en verksamhet just på taket?

– Vårt Asia Spa är sedan tidigare beläget högst upp på takvåningarna på vårt hotell och att vi nu fick möjlighet att expandera med stora terrasser, bassäng, kall-kar och ännu mer ute på takåsarna har betytt jättemycket för vår spaanläggning. Dels dessa större och luftiga ytor och faciliteter som vi kan erbjuda året runt – men det har också gett ytterligare perspektiv åt spa-upplevelsen med fantastisk utsikt åt alla håll över hav, fästning och annat, säger han.

Och sen satsade ni på att lägga till en bar till utbudet?

– Ja, sen har vi sedan ett år tillbaka även vår takbar ”Sora” (som betyder himmel på japanska) som inte är en del av Asia Spa utan just en ”roof top bar” med samma hänförande utsikt och där man kan få något gott att dricka och äta. Även den bidrar mycket och kompletterar vårt restaurangutbud.

Läs även om expansionen av TAK i Oslo