Odlingsmässigt var 2020 ett bra vinår. Trots en förhållandevis väderskiftande sommar, med en varm start, en kyligare mitt och en “normal” avrundning, rapporterar flera svenska gårdar om fina skördar. När det kommer till den kommersiella biten är bilden mer kluven. Liksom inom den övriga besöksnäringen slog pandemin även hårt mot landets vinproducenter.
– Besöksmässigt hade vi en jättedipp i mitten av mars, men återhämtade oss i mitten av sommaren. Sedan kom en ny dipp i och med den andra vågen i november. Men skördmässigt var 2020 betydligt bättre än året innan, säger Daniel Carlsson, vd på Ästad Vingård i Halland där man jämte vingården driver hotell med spa.
Ägarbyte och gästtillströmning
Även på Flädie Mat och Vingård i Skåne vittnar man om fin skörd, men gården genomgick ett ägarbyte i mitten av året, hölls hotelldelen stängd till september 2020. Gästtillströmningen under september och oktober då hotelldelen öppnat var dock över förväntan.
– Att vi har så pass många bokningar beror till stor del på att vi får hit gäster som planerat åka till vingårdar i Europa. Men som på grund av pandemin får tänka om och göra vinresan i Sverige istället, säger Philip Wikholm, vinodling och vineriansvarig på Flädie.
Fler privatgäster
På Ästad Vingård, där man öppnade upp ett nytt spa förra sommaren ser man också en ny typ av besökare. Då i stort sett alla konferensgäster uteblev under 2020, tilltog istället de privata gästerna.
– Därtill brukar vi ha mycket danska besökare, de minskade förra året men istället hade vi fler gäster från när trakten, säger Daniel Carlsson.
Inför 2021 är förväntningarna ljusa på Ästad Vingård såväl som på Flädie Mat och Vingård. Vårens bokningar har kommit igång och från säsongsstart i april/maj hoppas man på full beläggning.
Gårdsförsäljning lär dröja
Gällande den pågående debatten om gårdsförsäljning och regeringens utredning som ska redovisas i december 2021 är man mindre hoppfull. Att rättigheten till gårdsförsäljning kommer klubbas igenom detta år tror ingen av parterna.
– Det hade såklart varit väldigt positivt, men jag tror inte att det blir så. Jättesynd för vi har många gäster som vill köpa med en flaska hem. Men jag tror inte Sverige är redo för det ännu, säger Jens Malmhagen, driftchef på Flädie.
– Det hade gynnat besöksnäringen massor, men jag tror inte att det går igenom i år. Men det är bara en tidsfråga, säger Daniel Carlsson på Ästad.