Med 1 225 bäddar alldeles vid Hisingsbrons fäste är Scandic Göteborg Central kedjans tredje största hotell och ett de fem största i Göteborg. Från den stora takbaren kan hotellgäster och besökande göteborgare bevittna den spektakulära broöppningen.
För Malin Odéhn som tidigare varit hotellchef på Scandic Europa och Rubinen blev invigningen i helgen en rivstart. 180 personer har rekryterats inför en sommar med rekordmånga konserter i Göteborg.
Har ni fått tag i dem ni behöver?
– Ja, det har vi och det är vi glada för. Vi har också fått kämpa med bristyrkena i branschen, bland annat kockar. I övrigt har det varit ett stort intresse och vi har även lyckats rekrytera de kockar och bartenders vi behöver.
Hur ser bokningsläget ut inför sommaren?
– Det kommer att bli en stark sommar över hela staden med många event och vi har ett bra bokningsläge.
Vad räknar du med för beläggningsgrad?
– Om marknaden fortsätter att vara lika stark som i maj så har vi goda förhoppningar om en bra beläggning. Vi har fördelen såklart att vara en del av Scandic och ett etablerat varumärke i Sverige och Göteborg
Finns det något tillfälle där det redan är fullbokat?
– Det gör det absolut. Det är starka konsertdatum och eventdatum och där tror jag det är fullt i hela staden.
Vad drar mest?
– Vecka 29 är alltid stark i Göteborg. Kombinationen av Gothia cup och Iron Maiden gör att det blir en stark period. Det finns ett sug efter Gothia cup igen märker vi.
Vad tror du om hösten?
– Mötesverksamhetens återstart är i princip tillbaka på 2019 års nivå. Det ger goda förhoppningar om att också hösten kan bli stark. Vi har förfrågningar redan fram till 2023 på de stora mötena. Det är nya kunder och affärer som vi inte riktigt kunna ta tidigare på Scandic i Göteborg eftersom vi inte haft möjligheterna med så stora möteslokaler.
Vilka är det som bokar?
– Det är roligt att vår möteslokal för tusen personer kommer att användas på precis det sätt som vi förutspådde när vi ritade huset. Vi har allt från konsertbokningar till mässor och klassiska möten som avslutas med middag. Vi fick en affär bekräftad för ett par veckor sedan där vi konkurrerade med fem internationella städer, bland annat Barcelona. Det är kul att se att vi kan vara med och slåss där.
Vad ser du som den stora utmaningen?
– Det här är ju ett spännande projekt. Vi är först ut i stadsdelen och vi vill bli en mötesplats även för göteborgaren. Vi kan se att de finns ett tryck på resandet hit men att göteborgaren ska hitta hit blir kanske en grej vi får jobba lite på men det finns ett starkt lokalt intresse.
Ser du någon risk för överetablering av hotellrum i Göteborg?
– Det kommer till tusen rum i år i Göteborg och vi står för nära hälften av dem. Vi är först ut, vilket känns bra. Det finns uppenbart ett behov av fler rum till staden för gästnätterna ökar.