Annons

”Fokus är på utveckling och tillväxt”

zoom Foto: Pressbilder
Foto: Pressbilder
NYHETER. Compass Group meddelade idag att förvärvet av Fazer Foodservice är nu slutfört. Affären godkändes av Europeiska kommissionen den 29 januari.
Annons

I juni 2019 meddelade Fazer Foodservice att man avtalat om en försäljning till internationella måltidsserviceföretaget Compass Group. Bakom beslutet låg bland annat beslutet att fokusera mer på snabbrörliga produkter och direktförsäljning till kund, samt att man såg begränsade möjligheter att skapa synergi mellan olika verksamhetsdelar.

– Vi ser intressanta tillväxtmöjligheter i alla Fazer-koncernens verksamheter, där varje del har sina specifika investeringskrav. För att fokusera våra insatser och möjliggöra tillväxt, behöver vi anpassa och effektivisera vår verksamhet, sa Christoph Vitzthum, vd och koncernchef för Fazer-koncernen i juni.

Nu är alltså affären godkänd och klar, vilket bland annat betyder att Compass Group tar över runt 1 000 restauranger, varav 230 i Sverige. Bolagets totala omsättning uppgick 2018 till 600 miljoner Euro.

Affären innebär dock inga förändringar som påverkar kunder och gäster i Sverige, enligt Henrik Strinning, vd och koncernchef Compass Croup Sverige.

– Det här får ingen påverkan att tala om på våra kunder. Det är två företag som passar väldigt bra ihop kulturmässigt. Vi kommer att ha var sitt driftsben kvar, det vi får är större möjlighet till utveckling av koncept och digitala plattformar som appar för att på olika sätt kunna interagera med våra lunder.

Vad ser ni för andra samverkansmöjligheter?

– Framför allt på utvecklingssidan och till viss del på inköp.

Vad är fokus för Compass Group framåt?

– Dels att utveckla vårt erbjudande, och sedan har vi saker att lära oss från Fazer Foodservice, jag tror att denna korsbefruktning som finns kan stärka oss inom de båda områdena.

Vad kan Compass Group lära av Fazer Food Service?

– Det är för tidigt att dra slutsatser kring vad vi är bra och mindre bra på, det får tiden utvisa.

Kommer ni att behöva anställa eller säga upp personal i Sverige?

– Nej det finns inga planer på det. Fokus med affären är utveckling och tillväxt, inte personalkostnader.