Förra året arrangerades cirka fem miljoner julbord på svenska restauranger, och lika många lär det bli i år, enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita.
I en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Visita under 2017, svarade nästan var tredje tillfrågad person att de skulle äta julbord kopplat till sitt jobb, medan var femte respondent skulle äta julbord i privat sammanhang.
En av tio skulle äta julbord ”kopplat” till sitt jobb, – med till exempel kunder eller leverantörer.
Av de cirka 3 miljarder kronor som spenderades på julbordunder 2017, stod därmed företag, myndigheter och organisationer för nära 75 procent, enligt Visitas
siffror över förra årets julbordsförsäljning, skriver Dagens Industri.
Julborden innebär därmed en rejäl skjuts för restaurangernas försäljning under vintersäsongen.
– December har cirka 1-1,5 miljarder mer i omsättning än om de inte hade varit för julbord och julhandel, säger Visitas chefsekonom Björn Arnek till Dagens Industri.