Annons

Forskning om besöksnäringen i utsatta områden

zoom FOTO: Christel Lind  Cecilia Cassinger FOTO: Johan Persson
FOTO: Christel Lind Cecilia Cassinger FOTO: Johan Persson
NYHETER. ”Utkantens attraktivitet – en studie om besöksnäringens förutsättningar i utsatta områden”. Det är namnet på ett pågående forskningsprojekt på Lunds universitet.
Annons

Den 2 maj 2022 valdes Fredrik Reinfeldt in som ny ordförande för Visita. Samma eftermiddag äntrar han scenen i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm för att tala till de medlemmar som samlats för årets upplaga av Visitadagen. Ledordet i hans tal är tillit, något som han utvecklar i en intervju med Besöksliv kort därpå.

– Tillit byggs genom att vi, gärna i trevliga sammanhang, möts och träffar andra och ser att de faktiskt är som vi. I den upplevelsen byggs tolerans, nyfikenhet och tillit. Då behövs restauranger, campingplatser, hotell, skidliftar – allt som för människor samman, sa han.

LÄS ÄVEN Vår artikel om när BFUF tidigare i år bjöd in forskare för att berätta om sina projekt

Och budskapet är minst lika angeläget idag. I tider då gängkriminalitetens våldsamma gärningar skapar otrygghet och samhället beskrivs som mer polariserat och segregerat än någonsin är tilliten någonting som ständigt måste återerövras. Här spelar besöksnäringen och möten mellan människor en viktig roll. Tryggheten stärks när det finns liv, rörelse och anledningar för människor utifrån att komma dit. Det gäller inte minst i de områden i landet som polisen rubricerar som utsatta. Det är också dessa platser som det fokuseras på i forskningsprojektet ”Utkantens attraktivitet – en studie om besöksnäringens förutsättningar i utsatta områden” på Lunds universitet. Projektet finansieras av BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) och inleddes i januari 2024 med Cecilia Cassinger som projektledare.

– Vi hade tidigare gjort en studie om upplevd trygghet inom handeln och tittat på matvarubutiker i utsatta områden. Där kunde vi se att handeln var viktig för den upplevda tryggheten – och från handel till besöksnäringen är inte steget så långt, förklarar hon.

Betong – men också grönskande natur

Hennes arbete har inneburit att hon och hennes kollegor besökt åtskilliga av dessa områden och hon har bland annat slagits av hur natursköna de är. Det är områden med stora utmaningar, men också fina grönområden, kanske en sjö eller till och med en skidbacke. Saker som borde kunna locka svenskar med ett stort naturintresse, något som stärkts efter pandemin då fler än någonsin upptäckte tjusningen med skog och mark.

– Vi vandrar mycket i områdena och det som slår oss varje gång är att visst, det är mycket betong men det finns också otroligt stora grönskande naturområden. Jag hade inte ens hört talas om skidbacken i Botkyrka, trots att jag är uppvuxen i Stockholmsområdet. I områdenas naturupplevelser finns en outnyttjad möjlighet för privata aktörer, säger hon.

Cecilia Cassinger kan se både när det gäller handel och besöksnäring att det finns ett bristande intresse från näringslivet att etablera sig. De områden som nämns i forskningsprojektet domineras i regel av offentliga aktörer i form av kommunala projekt och bostadsbolag.

– Köpkraften är inte speciellt stark, men när vi pratar om turism handlar det också om att locka folk som inte bor i området och samtidigt se vad man kan tillföra området, säger hon.

Du kan läsa ett större reportage om besöksnäringen i utsatta områden i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!