Brändön Lodge är ett av Luleås största och äldsta besöksnäringsföretag och i år firar de 25 år. Beroende på säsong ändrar anläggningen skepnad. Under sommaren kommer gästerna främst från närområdet och äter i sommarrestaurangen, badar och bor i hotellstugorna. Under vår och höst är det många möten och event som kalas och konferenser.
– Vi är en traditionell mötesanläggning. Gästerna kommer till lunch, har någon teambuildingaktivitet på eftermiddagen och sedan god mat på kvällen. Det är det de är ute efter. Här ute hos oss får de en annan stämning än om man hade varit inne i stan, säger Göran Widén, ägare av Brändön Lodge.
Internationella besökare
Under vintern kommer turister från hela världen som bor på hotellet och deltar i olika aktiviteter, som snöskoter, hundspann, norrskensturer, snöskovandring, isfiske och skidåkning. Det kommer även turister som bor inne i Luleå eller på andra ställen och som vill delta i aktiviteterna.
– Nytt för i år är att vi tar hand om vinteraktiviteter för en fransk charter där det kommer 180 personer i veckan. Det blir fyra aktiviteter varje vecka som vi håller i, samt lunch. Det är ett stort tillägg mot tidigare år, även om de senaste åren har varit rekordår.
Högt bokningstryck
Redan i fjol började julborden att bokas när många upptäckte att det var fullt när de försökte boka för dåvarande säsong.
– Bokningsläget inför hösten är jättebra. Och vinterns läge ser bättre ut än någonsin. Vi ökade även innan pandemin. Sedan tappade vi i omsättning under de två åren men sedan har vi legat 30–40 procent över gentemot tidigare. Så vi ökar jättebra. Vi har gjort rätt satsning på vår målgrupp och har bra medarbetare som levererar ett gott värdskap. Det är viktigast av allt, säger Göran Widén.
Prisat arbete
I somras vann Brändön Lodge ”Årets Guldkorn” i Luleå Business Awards med motiveringen: ”Genom att under lång tid varit en stor föregångare i sin bransch och en föredömlig ambassadör för regionen i allmänhet och Luleå i synnerhet. Genom sitt arbete med mänskliga möten har de bidragit till att ta världen till Luleå, och Luleå till världen – precis vad vi tycker uppfyller alla förväntningar på vad Årets Guldkorn ska vara.”
– Det är jättekul! Vi vann även Sparbanksstiftelsens pris Lyckosparken. Vi bidrar mycket till inflyttning till orten. Det är många som har flyttat hit för att jobba hos oss. Vi har till exempel tre från Belgien och två från södra Sverige. Nu när vi rekryterar inför vintern är 70 procent icke-svenskar från bland annat Belgien, Tyskland och Frankrike. Och många stannar sedan kvar, säger Göran Widén och fortsätter:
– Vi är en typisk arbetsplats där unga skolas in och lär sig bemötande för en internationell publik. Man lär sig konversera och det kan även väcka entreprenörsanda.
Hela Brändön Lodges städteam består av pensionerade kvinnor från byn. Tidigare har de bland annat arbetat som barnmorskor, lärare och löneadministratörer.
– De söker sig hit när de går i pension. De har en härlig arbetsgemenskap och är väldigt självgående. De levererar verkligen kvalitet. För oss är det jätteviktigt att ge tillbaka till byn. Vi vill hjälpa till att stärka självkänslan att man bor på en fantastisk plats som det kommer folk från hela världen till för att få uppleva.
Lokalt hantverk
Inför vintern byggs även en butik där allt som säljs är tillverkat lokalt. Personer som normalt inte har sålt sitt hantverk gör det och stickar exempelvis mössor, vantar och halsdukar.
– Det är mycket roligare för gästerna att köpa något sådant än en massproducerad plastren från Kina.