– Många av våra trogna följare fick möjlighet att kliva in och njuta av hotellet oavsett var i världen de befann sig, säger Icehotels VD, Malin Franck, om förra veckans invigningsevent som liksom i fjol streamades live.
Några siffror på antalet besökare har man ännu inte fått, men 2020 deltog nästan 70 000 i hotellets digitala ceremoni. Trots det fortfarande osäkra läget beträffande den pågående pandemin, är intresset för hotellet stort. Malin Franck tror att man kommer uppnå målen när det gäller antal övernattande gäster och dagsbesökare man satt upp för kommande vinter. Dock reserverar hon sig för att “mycket oförutsägbart ännu kan hända med kort varsel”.
– Vi förväntar oss inte så många internationella gäster den här säsongen heller. Liksom i fjol vet vi att våra utländska agenter inte riktigt har kommit igång ännu. Men roligt är att våra kampanjer som syftar till att nå den svenska marknaden har gett resultat. Samtidigt ser vi att många av de som bor i Sverige men kommer från andra länder passar på att besöka oss, säger Malin Franck.
Trots att man i dagsläget hyser en allmänt ljus framtidstro, kvarstår dock utmaningar till följd av det ännu rätt osäkra dagsläget.
– Att inte veta från den ena dagen till den andra vad som händer gör att jag inte kan ge tydliga svar på alla frågor. En annan stor utmaning är självklart den som hela branschen brottas med nu och det är svårigheten att rekrytera personal. Och det gäller inte bara på mat-och dryckessidan, utan på alla positioner hos oss, säger Malin Franck.
Några av hotellets nyheter inför 2022 är bland annat ett samarbete med designduon Bernadotte & Kylberg. För första gången i hotellets historia har material använts som inte är is eller snö, utan blommor och växter som för tankarna till midsommar.