Det är den 14 juli 1963 och oljebolaget Esso slår upp portarna till en helt ny typ av anläggning i Laxå, en motorby. Laxåborna och tillresta bjuds på kaffe med dopp och får möjlighet att se restaurangen, verkstaden och inte minst de 20 rummen, kompletta med eget badrum och svartvit 21 tums TV.
Tre år tidigare hade Essos chef för servicestationsavdelningen Arne Gustafsson fått i uppdrag att ta fram nya försäljningsställen efter vägomläggningar i landet. Han var inspirerad av de amerikanska motellen där gästen parkerar bilen utanför sitt rum men också tyskarnas sätt att ta hand om bilisten på bensinstationerna.
– Det handlade om att ta hand om både knopp, kropp och motor. Förutom att du kunde ladda energi själv så fanns det också möjlighet att få service på bilen, säger Peter Jangbratt, Sverigechef för Scandic, och berättat att en entrecote med pommes frites kostade 7:50 i restaurangen.
Lättillgängligt och till för alla
Varför var just lilla Laxå först ut? Läget var idealiskt, exakt halvvägs mellan Göteborg och Stockholm. Efter den lyckade starten i Laxå följde traditionella väglägen som Mölndal, Jönköping, Örebro, Kungens kurva, Helsingborg, Växjö – på tio år blir Esso Sveriges största hotellkedja.
– Det skulle vara lättillgängligt och för många människor. De två sakerna är faktiskt samma som jag fortfarande pratar om när jag håller ledarskapsutbildningar på Scandic, att vi ska vara lättillgängliga och till för alla. Det är ganska häftigt att det har levt kvar hela vägen till idag, säger Peter Jangbratt.
Kedjan av motorhotell växte men 1975 öppnades också det första hotellet med cityläge, i Borlänge.
– Det var arkitekt Åke Temnerud som ritade byggnaden och den hade ytterligare en dimension av moderniteter med pool, restaurang och en nattklubb, Maxim, som var öppen flera kvällar i veckan för lokalborna och inresande. Här kunde du ta en cocktail eller äta den populära oxfilé i gjutjärnspanna, en rätt som hängde med länge och som toppades av flamberad pepparstek och flamberad pyttipanna på 1980-talet, berättar Peter Jangbratt.
280 Scandichotell i sex länder
Det var också på 1980-talet som Esso och alla hotell döptes om till Scandic i samband med att bolaget såldes till Ratos. Parallellt med expansionen i Sverige etablerade sig Scandic i utlandet, först i Norge och Danmark på 1970-talet och 1986 utanför Norden i tyska Koblenz. Idag består kedjan av omkring 280 hotell i sex länder. I takt med att resvanorna har ändrats har även hotellens utformning ändrats.
– I början byggde man små hotell, Laxå hade bara 20 rum, idag är vårt största hotell Scandic Spectrum i Danmark med 632 rum.
När Peter Jangbratt började på Scandic 1995 upplevde han två saker, dels hur namnet Arne Gustafsson – grundaren som sedan blev VD och koncernchef och som gick i pension 1989 – fortfarande ekade i korridorerna. Hans entreprenörsanda är påtaglig. Det andra han upplevde starkt var en av de största drivkrafterna inom Scandic: hållbarhet. Två år tidigare hade dåvarande koncernchef Roland Nilsson initierat en hållbarhetsstrategi. Scandic var första hotellkedjan att införa rutinen med att gästen lägger de handdukar som ska tvättas på golvet, istället för att rutinmässigt byta ut alla handdukar. Det är idag en internationell hotellstandard. 1994 bytte hotellkedjan ut engångstvålar till tvålpumpar i samtliga badrum, fem år senare fick de sin första Svanenmärkning.
– Idag är samtliga svenska hotell Svanenmärkta och vi har en tydlig ambition att kunna certifiera samtliga hotell inom koncernen. I dagsläget ligger vi strax under 90 procent, vilket vi är stolta över.
Sammantaget har hållbarhetsarbetet gjort att Scandics vattenkonsumtion fram till idag minskat med en femtedel, energiförbrukningen med runt 25 procent och CO2 utsläppen närmare 70 procent.
– Hållbarhet för oss är inte bara något som står på ett papper, det är något som betyder något för oss, för gästerna och omvärlden.
Ständiga spaningar
Peter Jangbratt menar att Scandics framgångsrecept och anledningen till att de idag kan fira 60-årsjubileum är att de har produkter och tjänster som möter gästers olika behov och hotell på platser där folk vill vara. De gör ständigt omvärldsbevakningar och spaningar på vad gästerna efterfrågar. Det senaste exemplet på det är Scandic Go, som tydlig möter det växande ekonomisegmentet, hotell med bra lägen som går tillbaka till ursprungsidén om att vara lättillgänglig och för alla.
– Man vill resa, man vill mötas, vi har en roll i det och den kommer inte att försvinna. Har man örat mot rälsen i kombination med att man är förändringsbenägen så kanske inte du och jag, men några andra, sitter och pratar om ytterligare ett jubileum om 60 år.
LÄS ÄVEN vår artikel om hur Scandic fortsätter bredda sin hotellportfölj