Den omtalade “supersommaren” står för dörren. Efter två somrar med restriktioner förbereder sig branschen på maxad verksamhet och att hämta hem förlusterna orsakade av pandemin.
På Lydmar Hotel i Stockholm laddar man inför en säsong full med både svenska och internationella gäster – i rummen såväl som i restaurangerna. Efter dryga två år av utmaningar är man så gott som fullbokade inför sommaren.
– Vi ser fram emot trängsel i våra barer och DJ:s med spelningar flera gånger i veckan. Några nya omvälvande initiativ tar vi inte utan lägger fullt fokus på att leverera grym service och ta hand om våra gäster på bästa sätt, säger Lydmar Hotels VD Maria Maruska.
70 procent bortfall
Pandemins första sommar år 2020 beskriver hon som en “totalkatastrof”. Att hotellets beläggning normalt består av 70 procent utländska gäster innebar ett bortfall på lika många – och därtill även bortfall av svenska gäster.
Andra sommaren hann man genomföra justeringar på personalsidan vilket innebar en förbättring rent kostnadsmässigt.
– Men ingen av somrarna var i närheten av en sommar innan pandemin. Utmanande var även att vi tvingades agera poliser mot gäster som inte förstod vikten av att hålla de avstånd och regler som restriktionerna föreskrev, säger Maria Maruska.
Personalen är konst
Under pandemin fick man tid att “se över huset” och som ett led i det bland annat satsat på nya sängar samt ny belysning i matsal och lobby. Därtill har man även fortsatt att utveckla den design- och konstsatsning som legat i hotellets DNA under många år.
– Från nu i våras och till mitten av juni har vi en fotoutställning i vår lobby med personalen i fokus. Ett projekt vi började under pandemin för drygt ett och ett halvt år sedan, säger Maria Maruska.