Restaurang Taks kreative chef Frida Ronge har länge varit engagerad i vikten av hållbara råvaror från havet, vilket är ett av skälen till att hon erbjöd certifieringsorganisationen MSC sitt engagemang för att sprida kunskap och lyfta medvetenheten om just detta.
– Jag har i många år jobbat för att kunna arbeta med rätt råvaror från havet, och så blev jag tilldelad årets Merroir Award* av White Guide i år, och med det kvittot på så kort tid efter att vi hade öppnat Tak så insåg jag att mina val gör skillnad, säger Frida Ronge och fortsätter:
– Då tänkte jag att mitt engagemang och mina recept kan inspirera andra konsumenter, gäster och restauranger att tänka mer hållbart när det gäller fisk och skaldjur.
MSC har tidigare jobbat med ambassadörer mer mot konsumenter och restauranggäster, men med Frida Ronge som ansikte utåt hoppas man att även fler restauranger ska få upp ögonen för att certifiera sig.
– Det är runt 800 restauranger och hotell som är certifierade idag, och majoriteten av dem är kedjor, så det kan absolut bli fler.
Varför ska hotell och restauranger certifiera sig?
– Genom att göra det hjälper man gästen att göra ett aktivt val, det är en service att kunna sätta en miljömärkning på menyn, säger MSCs PR- och marknadschef Linda Sörnäs.
För att få certifiera en restaurang och ha märkning på rätter på menyn kräver emellertid inte att alla restaurangens råvaror från havet behöver vara certifierade. Frida Ronge är också tydlig med att det finns icke certifierade råvaror både i butik och på restaurang som också har fiskats och producerats hållbart.
– Det viktigaste att tänka på är att inte köpa rödlistade råvaror, det är bättre att köpa en MSC-märkt produkt från Asien än en rödmärkt från Norge.
McDonalds, Nordic Choice och Liseberg är några av besöksnäringens aktörer som är MSC-certifierade. En av de första enskilda krogar att certifiera sig var Bar i Stockholm.
– Vi gör detta för att vi vill föra ut vårt budskap att det är viktigt att välja MSC-märkt fisk och att det är viktigt att konsumenten och restauranggästen kan se miljömärket och veta vad det betyder. Bara de restauranger som certifierar sig kan märka det på rätterna i menyn, säger Linda Sörnäs.
Vad hoppas ni att Frida Ronges ambassadörskap ska leda till?
– Att fler får upp ögonen för MSC och väljer MSC både i butik och på restaurang, och framför allt börjar efterfråga så att fler restauranger känner sig inspirerade att certifiera sig.
* Premierar en restaurangrörelse, som förnyat och eller fördjupat förhållningssättet till marina råvaror, i synnerhet med hänsyn till hållbarhet, smakkvalitet och ursprung.