– Bokningsläget ser jättebra ut. Privatmarknaden har verkligen kommit tillbaka efter pandemin. Folk är extremt mycket på gång, är redo att uppleva saker igen och att komma hemifrån, säger Ull Storm, vd Mayfair Hotel Tunneln i Malmö.
Läget på den privata marknaden har i princip återgått till det normala för deras del, men bland affärsresenärerna går det trögare. Samtidigt är de som kommer också redo att betala lite extra.
– Vårt hotell skiljer sig lite från andra i och med att det är K-märkt. Det är lite udda, lite som hemma hos farmor. Och det känner vi av mer nu än tidigare, att det är någonting folk vill ha. Folk uppskattar mer att komma bort, de är mer pratsamma och sociala. De som kommer har kontaktbehov, säger han.
En av de bästa säsongerna
Längre norrut, ibland skidbackarna, märks det också en stor skillnad, trots att påsken ligger så sent i år. Peter Augustsson, vd Järvsöbacken, ser fram emot en av de bästa säsongerna hittills.
– Det är ett fantastiskt läge inför påsken. Alla liftar och backar är öppna. Trots den sena storhelgen har vi 80 centimeter i backarna och vi kommer att ha en fullständigt bra produkt fram till vi stänger den 18 april.
Järvsöbacken brukar inte ha fullbokat kring påsk. Men när snön nu ligger kvar lockar det fler. Över själva påskhelgen såg det förra veckan ut att bli trångt i boendet närmast backen, och lite glesare ju längre bort man kommer.
– Jag är också glad över att vi med gott samvete kan erbjuda flera evenemang under påskhelgen. Varje dag blir det både artister och stämmor med mera. Så man behöver inte bara åka skidor för att ha det trevligt när man är här.
Utmaningar: energipris och personal
På 1700-tals slottet Husby Säteri i Söderköping satsar man både på påskbord och boendepaket över påskhelgen.
– Någon dag är helt fullbokad annars är det inte riktigt fullt än, men vi bedömer att det kommer bli fullt snart. Det känns fantastiskt, sa Fredrik Wastesson, vd Husby Säteri, förra veckan.
De har haft ett riktigt bra tryck under en och halv månad. Och maj ser riktigt bra ut redan nu.
– Magkänslan är att det ser lite bättre ut nu än innan pandemin. Alla har ju varit hemma i två år och det märks att det finns ett uppdämt behov.
Samtidigt säger han att det är svårt att hitta personal igen efter att så många lämnat branschen under pandemin. De söker folk för fullt.
Har besökarna några speciella önskemål?
– Inte direkt, men vi märker att snittnotorna är lite högre än annars. Folk vill kosta på sig lite mer helt enkelt, som lite bättre viner och annat som förgyller tillvaron. Vi ser relativt ljust på framtiden nu efter att det har varit totalt nattsvart ett tag. Det stora kruxet är de stegrande energipriserna. Vi gör generellt av med mycket el i och med vårt gamla slott. Men det är samtidigt varmare tider som väntar som litet plåster på just det såret, säger Fredrik Wastesson.
Även SkiStar ser fram emot en riktigt bra påskvecka.
LÄS HÄR: ”Miljardsatsning väntar för SkiStar”