Det sattes rekord på löpande band på Furuvik utanför Gävle förra året, 260 000 besökare och en omsättning på 92 miljoner. Framgångarna de senaste åren gör att Furuviksparken nu investerar i flera nya åkattraktioner. I år får Tivolit två nya attraktioner för de mindre barnen – Små grodorna och Gungorna. Men det är bara en försmak sommaren 2017.
– Då gör vi en jätteinvestering, men hemlig än så länge. Vi avslöjar den attraktionen i sommar. Den satsningen hoppas vi ska ge ytterligare en ökning av besökare och omsättning 2017, säger vd Nina Tano.
Barnfamiljer viktig målgrupp
Furuvik, som ägs av upplevelsekoncernen Park and Resorts, är en kombinerad djurpark, tivoli, camping, badland och konsertarena. En bidragande orsak till besöksrekordet förra året var storpublik på många konserter. Allra hetast var Magnus Uggla, Alice Cooper och Tomas Ledin. I år är dragplåstren på scen Lars Winnerbäck, rocklegendarerna Status Quo och Whitesnake.
– 2015 totalt var grymt framgångsrikt, så vi är nöjda om vi lyckas nå upp till förra årets rekordsiffror i sommar, säger Nina Tano.
Barnfamiljer är Furuviks viktigaste målgrupp. Majoriteten besökare kommer från närområdet, men allt fler hittar hit från Stockholm och Mälardalen.
– Målet är att få ännu fler från Stockholm, Mälardalen och Dalarna att upptäcka oss. Vi är ett Park & Resorts i miniatyr. Vi har djurpark som Kolmården, badland som Skara Sommarland och åkattraktioner som Gröna Lund.
Ser ni de andra anläggningarna i Park and Resorts som konkurrenter?
– Nej, vi hjälps åt att dra besökare till varandras anläggningar. Besöker du en park får du 30 procents entrérabatt i nästa park du besöker. Det blir fler och fler sådana parkbesök, säger Nina Tano.