Annons

Trendspaning: 4 nivåer av AI

zoom Foto: AI-verktyget Midjourney i samarbete med Mikael Quick Pressbild: Peter Majanen
Foto: AI-verktyget Midjourney i samarbete med Mikael Quick Pressbild: Peter Majanen
NYHETER. Peter Majanen på strategibyrån Quattroporte framtidsspanar kring AI och ser flera möjligheter – men även risker – framöver.
Annons

Igår berättade Besöksliv om AI:s intåg i besöksnäringen genom bland annat nya maträtter, minskat svinn och effektivare annonsering. Peter Majanen, grundare av strategibyrån Quattroporte som arbetar med bland annat trendforskning och effektanalys, ser flera möjligheter med AI. Han har kokat ner det till fyra nivåer som han ser att AI kan användas inom besöksnäringen framöver:

  • NIVÅ 1
    Resplaner och råd som gradvis anpassas efter resenärens unika behov. På samma sätt som Altavista var den första sökmotorn utgör denna nivå ett mycket betydelsefullt första steg mot en mer avancerad användning av AI inom besöksnäringen.
  • NIVÅ 2
    Integration av system som möjliggör bokningar, hantering av resenärsdata, säkerhetssystem med mera. Såväl branschspecifika applikationer som innovationer från nya aktörer kommer att driva utvecklingen framåt. Avancerade och trä!säkra prognoser om framtida resebeteenden blir standard.
  • NIVÅ 3
    En hybrid mellan Metaverse och Generativ AI där resenären kan uppleva resmålet i förväg och planera den perfekta upplevelsen. Resenären får förslag som hen själv aldrig hade tänkt på, vilket leder till en unik typ av resande. Researrangörer får möjlighet att simulera helt nya upplevelser. Sannolikt kommer några av de större plattformarna hantera detta steg.
  • NIVÅ 4
    Alltmer avancerade resesimulatorer, baserade på haptik och nya, mycket verklighetstrogna avatarer, kommer att kunna ersätta en del av det fysiska resandet. Det kan handla om tidigare omöjliga resor, exempelvis till Mars eller till 1700-talets London.

Peter Majanen ser med andra ord flera möjligheter med AI, men påpekar samtidigt att det finns flera risker.

– AI kommer att skapa superintelligenta system, men eftersom de är instabila och påverkansbara finns risk för desinformation. Det är ungefär som med kärnkraft: det kommer alltid att finnas de som är helt okritiska till användningen trots att det finns både för- och nackdelar, säger han och fortsätter:

– Det kommer att vara en pågående debatt och jag tycker att det är superviktigt att vi har tydliga etiska riktlinjer om var vi sätter gränserna, säger han.

Du kan även läsa ett större reportage om AI i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!