Annons

Gamla badhuset i Ystad blir unikt hotell

zoom Det gamla badhuset förvandlas till Fritiden Hotell & Kongress, med originaldetaljer som hopptorn bevarade i restaurangdelen. Foto: Fritiden Hotell & Kongress
Det gamla badhuset förvandlas till Fritiden Hotell & Kongress, med originaldetaljer som hopptorn bevarade i restaurangdelen. Foto: Fritiden Hotell & Kongress
NYHETER. I vår öppnar Fritiden Hotell & Kongress, en helt ny anläggning med sju våningar, 71 hotellrum, bar med panoramautsikt och en stor kongresshall. En jättesatsning som ska komplettera ägarnas andra hotell i Ystad.
Annons

I maj 2020 slår Fritiden Hotell & Kongress upp dörrarna till en helt ny hotell- och konferensanläggning i Ystad i en byggnad som agerade badhus fram till 2014. Bakom satsningen står Martin Jönsson och Jenny Nilsson som i dag driver Hotell Continental du Sud i Ystad, bara ett stenkast från det nya hotellet som just nu håller på att renoveras.

– Synergin mellan hotellen kommer bli väldigt viktig. Tanken är att restauranger och aktiviteter ska bli som en galleria som båda hotellen kan dra nytta av. Vid större bokningar av Fritidens kongresshall kommer vi även utnyttja rummen på Continental du Sud exempelvis, säger Jenny Nilsson, hotellchef.

Rivieratema och Ystads första juicebar

Fritiden kommer andas Riviera och semester när Jenny Nilsson lagt sista handen vid interiören. Badmöjligheten i det gamla badhuset från 60-talet kommer finnas kvar – om än i en annan tappning i form av jacuzzi under bar himmel. I källaren huserar redan nu ett gym som hyresgäster och i receptionen byggs en juicebar som blir Ystads första. Kronan på verket blir en skybar med panoramautsikt.

Dessutom satsar man mycket på att göra gröna val, miljövänlig uppvärmning är ett exempel. De äldre delarna av lokalerna renoveras varsamt och viktiga detaljer från badhuset kommer bevaras.

– Vi behåller mosaikväggarna, och i restaurangdelen där Harrys kommer köra sitt koncept finns de gamla hopptornen bevarade på ett spektakulärt sätt. I kongressdelen finns läktarna kvar vilket gör att vi kan ha event som konserter, stand up-shower och föreläsningar, säger Jenny Nilsson.

Stor konferensverksamhet

Fritiden kommer tillsammans med Continental du Sud kunna ta emot 250 konferensgäster. Men Jenny Nilsson vill också locka en annan viktig målgrupp till Fritiden – barnfamiljerna.

– Våra hotell kommer bli två helt olika produkter med olika målgrupper. Continental du Sud lockar många affärsresande. Med Fritiden vill vi också kunna locka barnfamiljerna eller Ystadborna som är sugna på semesterkänslan på hemmaplan, säger Jenny Nilsson.

Ska Fritiden konkurrera med Ystad Saltsjöbad eller har ni olika målgrupper?

– Som hotell konkurrerar man såklart om gästerna, men vi har en helt annan produkt som ligger belägen mitt i stadskärnan. Vi har en annan profil och riktar oss till gäster som vill uppleva destination Ystad City, säger Jenny Nilsson.