– Det är fantastiskt att få samla branschen igen för att träffas och göra affärer. Man känner verkligen energin!
Det är en glad Annika Linderoth, projektledare för GastroNord, som möter upp Besöksliv vid marknadsplatsens scen. Här har hon bara en timme tidigare hälsat besökarna välkomna till tre välmatade dagar på Stockholmsmässan.
Första dagen präglas av hållbarhet
Om det finns ett tema som präglar den första dagen så är det hållbarhet. Bland föreläsningarna märks till exempel ”Blå mat – för framtidens sjömat” och ”Extremväder, osäkra leveranser och matsvinn – hur kan inomhusodling vara en lösning för framtidens hållbara matsystem?”
– Ja, det handlar om hållbarhet. Men också om branschens utmaningar vad gäller kompetensbristen och hur vi skapar en bra arbetsplats där folk vill stanna kvar, säger hon.
En gastronomisk huvudstad
Efter Linderoths inledande ord var det dags för Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) att inta scenen för att berätta om sin vision om en stad för hållbar matproduktion. Målet är att staden ska vara en av de mest hållbara, kreativa och innovationsdrivna gastronomiska huvudstäderna i världen.
– Det är en spännande tid vi har framför oss, konstaterade hon.
Bjöd publiken på gammal fil
En annan uppskattad föreläsare var Jens Dolk, krögare och vinexpert från restaurang K-Märkt. Han berättade om deras – på många sätt udda – sätt att undvika matsvinn och bli mer hållbara. Som avslutning fick publiken varsin sked med filmjölk för en – också ganska udda – provsmakning. Efteråt avslöjade han att filen hade ett bäst före-datum som passerat med närmare två år.
Han avslutade med en uppmaning:
– Släng aldrig filmjölk! Skit i datumet och lita till era sinnen!
En mötesplats för branschen
Men det händer mycket även på annat håll i den stora mässlokalen. Glass-SM till exempel, en tävling som arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med konditorn Tony Olsson. Och överallt nya möten mellan människor. Erfarenheter utbyts och nya affärer skapas.
Idag och imorgon fortsätter mässan. Då väntar flera intressanta programpunkter, till exempel ett seminarium med bland annat Visita med rubriken ”Gårdsförsäljning – en möjlighet för Sverige.”