Annons

Glädjespridare gör K-märkt till en bättre arbetsplats

zoom Hanna Eneström och Miriam Epstein, mood managers Jens Dolk, vd
Hanna Eneström och Miriam Epstein, mood managers Jens Dolk, vd
NYHETER. Restauranggruppen K-märkt har anställt två mood managers som sprider glädje bland både personal och gäster. Med hjälp av Arbetskamraterna hoppas de snart kunna anställa fler.
Annons

Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan olika företag och personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Men hjälp av föreningen har restauranggruppen K-märkt nyligen anställt sin andra mood manager – Hanna Eneström. Hon jobbar i matsalen på restaurangen i Solna Strand. Sedan tidigare jobbar Miriam Epstein i Garnisonens kök.

– Förutom vanliga arbetsuppgifter som att packa upp och laga mat, torka av bord och brygga kaffe har de ytterligare en uppgift, att mooda. De gör arbetsplatsen roligare och härligare helt enkelt. Kommer man sur till jobbet en dag är det omöjligt att inte bli glad efter att ha mött Hanna på morgonen, säger Jens Dolk, vd på K-märkt vars sex restauranger serverar lunchbufféer gjorda på råvaror som annars hade slängts.

Viktig del i hållbarhetsarbetet

Samtidigt som K-märkts glädjespridare bidrar till gruppdynamiken på arbetsplatsen ger jobbet en möjlighet till en meningsfull vardag.

– Vi erbjuder en tillvaro där man har en plats att gå till varje dag och där det finns rutiner och tydliga uppgifter att lösa. Det blir verkligen en win-win på så många sätt, säger Jens Dolk.

Han menar att engagemanget även är en viktig del i företagets sociala hållbarhetsarbete, vilket i sin tur gör K-märkt till mer attraktiv arbetsplats.

– Numera minskar vi inte bara matsvinn. Vi gör också världen till en lite bättre plats genom att stötta personer som har funktionsvariationer. Men det är ingen välgörenhet vi håller på med utan det bygger på att det ska vara bra för alla parter – för oss som arbetsgivare, för den anställde, för familjen i fråga och för samhället, säger Jens Dolk.

Gula kläder ska inspirera andra

Många har reagerat på att K-märkt klär sina mood managers i gula kläder. Det är ett medvetet val för att låta de anställda synas och för att inspirera andra.

– En del tycker det är förfärligt att vi på något sätt särskiljer de som är annorlunda. Men vi vill ju lyfta fram dessa personer! Vi gör det med färgen gult som är glädjens färg och för att visa att de är viktiga för oss. Vi vill också inspirera andra att tänka likadant. Alla arbetsplatser borde ha en mood manager, säger Jens Dolk.

Samarbetet med Arbetskamraterna fortsätter och föreningen har nu fått i uppdrag att hitta ytterligare fyra personer som matchar K-märkts behov för rollen som mood manager.

– Tanken framåt är att vi vill ha en mood manager på var och en av våra sex restauranger. Vi har fler gula kepsar, mössor och förkläden som ligger och väntar, säger Jens Dolk.