Annons

Glassery skapar storstadskänsla i Örebro

zoom Glassery hade en stark premiärsommar Hans Bihl
Glassery hade en stark premiärsommar Hans Bihl
NYHETER. Restaurangen och takbaren Glassery vill erbjuda en ny typ av krogupplevelse i Örebro.
Annons

En stor takbar, populära cocktails och ett restaurangkoncept som grundar sig i vänliga vibbar skapade i somras långa köer till då nyöppnade Glassery.

– Vi hade verkligen en fantastisk sommar, även om det såklart har varit enormt mycket jobb när en så stor verksamhet ska dras i gång. Vår restaurang rymmer 300 gäster på gatuplan plus mer än 150 på roof-toppen, säger ägaren, utbildaren och spritsommeliern Hans Bihl.

Du har en bakgrund som spritsommelier och har jobbat med en lång rad spritmärken. Berätta hur det gått för just bar-verksamheten på Glassery.

– Många har hittat till baren sedan vi öppnade i maj, både örebroare och turister. Glassery är ett försök att väcka liv i den södra delen av Örebro. Vi ligger cirka sju minuter från stadskärnan, säger han och fortsätter:

– Vi har ju både restaurang och uteservering men under fina dagar på sommaren ville folk bara en sak och det var att komma upp på taket. Ser man på cocktails och drinkar hade vi plusresultat redan första månaden. En genomgående kommentar har varit att Glassery har känts lite internationellt, att vi tar storstaden till Örebro.

Vad har utmaningarna varit?

– En av de stora utmaningarna har varit personal. Som konsult brukar jag hjälpa till inom det området men omställningen med personalomkostnader har varit stor. Jag hörde nyligen uttrycket att det första året man driver restaurang är som att springa en orienteringstävling utan karta och kompass. Sista veckan i augusti hade vi en all time high, nästa vecka bara hälften. Det tar lite tid att bygga varumärket också.

Hur har ni gått till väga för att göra det?

– Vi har varit breda på marknadsföringsfronten, från sociala media till flygblad. Vi har flera samarbeten med hotell och med Conventum. Vi ordnar champagnemiddagar, vin- och whiskeyprovningar och jag har hållit i drinkskola för våra matgäster, vilket ju passar mig med tanke på min bakgrund.

Vad utmärker Glassery?

– Framför allt är det stämningen som uppstår tack vare vår magiska personal. Jag hade nyss ett gäng krögarkompisar från Stockholm på besök som var så tagna över hur trevlig och bra vår personal är. Att vara vänliga är så viktigt, upplevelsen är 80 procent och produkten är 20 procent. Alla gäster ha valt att lägga sina hårt skattade pengar på att komma hit. Det betyder något alldeles extra när det handlar om ens egen restaurang.

Vad är hemligheten bakom att skapa en sådan atmosfär?

 Jag älskar mötet med människor, jag försöker få alla att känna sig som VIP och vill vara på plats i restaurangen. Är jag närvarande vid öppning så blir det också som jag vill ha det och jag kan se till att lösa det som behövs så att människor trivs. Men det viktigaste av allt är personalen och hur man behandlar den. Det är en uttalad ambition här, jag vill att personalen ska må bra, de är min viktigaste tillgång.

LÄS ÄVEN vår artikel om takbarer där vi bland annat pratar med arkitekten Gert Wingårdh

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...