Annons

Global stadskonferens ska sätta Östersund på världskartan

zoom I och med projektet vill man bygga nya samarbeten och lära av andra städer.
I och med projektet vill man bygga nya samarbeten och lära av andra städer.
NYHETER. Hela 300 delegater från 54 länder intar i september Östersund när staden står värd för UNESCOs årsmöte för kreativa städer. "Det här kommer att ge positiva effekter för hela regionen under lång tid framöver", säger projektledaren Dag Hartman.
Annons

Östersund är en av 116 städer i UNESCOs så kallade Creative Cities Network. Syftet med nätverket är en hållbar utveckling av kultur och kreativa näringar, och inte minst internationella samarbeten.

– Jämtland och Härjedalen har ju hittills mest lockat vinterturister och outdoorsektorn. Nu för vi även in kulturen i blickfånget, säger Dag Hartman, projektledare för internationella projekt på Region Jämtland Härjedalen.

Över 100 aktörer i gastrovecka

Just nu pågår ett intensivt arbete med att få klart de sista förberedelserna inför årsmötet och kringliggande aktiviteter, som kommer att pågå mellan den 11-18 september. Och det är mycket att rådda med, bland annat kommer årsmötet att översättas till fem språk.

– Ja, när man får hit delegater från världsmetropoler som Shanghai, Singapore och Medellín så gäller det att kunna serva alla. Men det är många som vill jobba med oss. Bland annat kommer internationella studenter från Mittuniversitetet att vara volontärer under årsmötet, säger Dan Hartman.

Han hoppas att det breda engagemanget från universitetet, näringslivet och bland politiker kommer att leva vidare även efter konferensen.

Förutom årsmötet kommer de tillresta delegaterna att bjudas på bland annat forskningskonferens, kulturaktiviteter, studiebesök och företagsworkshops. Hållbarhetskocken Fia Gulliksson står för de kulinariska höjdpunkterna. För allmänheten pågår samtidigt Östersunds Gastronomi- och kulturvecka, då över 100 aktörer kommer att anordna över 100 aktiviteter.

Skapar många samarbeten

– Vi har försökt att samla både boende och events inom stadskärnan för att skapa ett levande centrum och för att det ska vara lätt att ta sig mellan de olika evenemangen, säger Hartman.

Han tror att marknadsföringen av länet kommer att ge flera vinster:

– Det här är jättestort! På kort sikt ger det mer pengar i kassan för hotell och affärer. Mera långsiktigt skapar vi en mängd samarbeten och sätter Östersund och regionen på kartan. Och inte minst så kommer evenemanget att skänka stolthet till jämtarna. Vi kommer från en liten region, men vi hörs och syns långt ut i världen.

Projektet finansieras av Östersunds kommun, Region Jämtland Härjedalen och EU.