Projektet Göta Kanal 2.0, som är den största renoveringen av kanalen sedan den började byggas 1810, är inne på sitt tredje år, som är det största i det femåriga arbetet. Enligt Göta Kanalbolags vd Roger Altsäter har man nått en brytpunkt.
–Det som händer i år är att vi går ifrån att laga det mest akuta där det har behövts, till att fokusera mer systematiskt på geografiska områden.
22 grävmaskiner på plats
Hittills har man haft igång 30 projekt på olika ställen som har kostat 150 miljoner.
–I vintras hade vi 22 grävmaskiner på olika ställen så det har varit en väldigt stor arbetsplats, säger Roger Altsäter.
Årets arbete omfattar bland annat strandskoning där man renoverar upp kanalbank, kajer och strandkant på vissa ställen.
Totalsumman för renoveringen beräknas landa på en halv miljard kronor, och syftet är att rusta upp den för den kommande generationer.
Är du nöjd med var ni befinner er i arbetet?
–Ja, det sker underverk runt Göta Kanal just nu och, och de är en stor underhållsskuld som vi jobbar med. Men vi räknar med att vara klara som planerat 2020.
Hur kommer renoveringen att påverka turismen på och besöksnäringen kring Göta Kanal?
–Vi är en av de större besöksnäringsmotorerna i Sverige med tre miljoner besökare om året, och har vi inte en säker anläggning är det svårt att vara aktiv. Men nu kan vi gasa på kommunikationssidan och göra oss ännu mer attraktiva tillsammans med företag längst Göta Kanal, så vi det är klart att vi ser tillväxt framför oss.
Vad blir erat första steg?
–Först gäller det att få kanalen säker. Sedan har vi satt en ny affärsplan och en ny marknadsplan, och ambitionen är att växla upp så snart det går. 2020 räknar vi med en nyinvigning av Göta Kanal 2.0, säger Roger Altsäter.