Annons

Göteborg: Stor ekonomisk smäll när cuper ställs in

zoom Enligt arrangören drar Gothia Cup in cirka 480 miljoner kronor i turistintäkter. I år ställs cupen in. Foto: Gothia Cup
Enligt arrangören drar Gothia Cup in cirka 480 miljoner kronor i turistintäkter. I år ställs cupen in. Foto: Gothia Cup
NYHETER. När både Gothia Cup och Partille Cup ställs in i sommar på grund av coronakrisen, innebär det ett ekonomiskt avbräck på flera hundra miljoner kronor för besöksnäringen i Göteborg.
Annons

– Det här är stora händelser i Göteborg, som skulle ske under två veckor mitt i högsäsongen. Det är klart att det påverkar enormt mycket, säger Stefan Gadd, presschef på bolaget Göteborg & Co som verkar för en växande turistnäring inom Göteborgs stad.

Han vill inte ange en summa men räknar med att besöksnäringen i staden går miste om flera hundra miljoner kronor på grund av att de inställda idrottsevenemangen. Cuperna lockar deltagare från hela världen – Gothia Cup är världens största fotbollsturnering för ungdomar – och genererar stora intäkter för framför allt hotellbranschen, men också för många turistattraktioner i Göteborg.

Enligt arrangören själv har Gothia Cup dragit in omkring 480 miljoner kronor i turistintäkter varje år. Motsvarande siffra för Partille Cup är cirka 250 miljoner. Tidigare har även Gothia Innebandy Cup och Göteborg Basketball Festival ställt in, vilket beräknas spä på summan till det dubbla.

Att hitta något sätt att kompensera för uteblivna intäkter har Stefan Gadd svårt att se just nu, beroende på hur länge krisen och restriktionerna varar.

– Sedan handlar det inte bara om det ekonomiska. Det här är någonting om påverkar livet i stan – ungdomarna, alla ledare och tränare, säger Stefan Gadd och tillägger att han just under samtalet med Besöksliv blickar ut över ett tomt Heden i Göteborg, där Gothia Cup annars har sin samlingspunkt.

Krisen inträffar mitt i en tid som annars varit positiv för utveckling av besöksnäringen i Göteborg. 2020 är året då Göteborg blivit utnämnt som ”Europeisk huvudstad för smart turism” av EU-kommissionen, något som medfört att staden bjudits in till att delta i många samarbeten och nätverk ute i Europa. Nu förändras projekten, om de alls blir av.

Däremot har krisen medfört andra typer av samarbeten för Göteborg & Co.

– Om man ska försöka säga någonting som är positivt är det att alla aktörer är öppna och samarbetar ännu mer än tidigare, som att man delar kunskap och statistik. Så det är en liten tröst, säger Stefan Gadd.