Systembolaget genomför prisjusteringar två gånger per år och den 1 mars blev den genomsnittliga prishöjningen 3 procent inklusive skatt, vilket är mer än vanligt. Göteborgsfamiljen tycker det är dags att stoppa prishöjningarna och vill inspirera andra företag att följa efter och sänker därför priset på öl med 10 procent under mars och april. Lanseringen går under namnet ”ölprisstödet”.
– Många göteborgare har det skralt i plånboken nu när priser på allt i samhället skenar och då vill vi passa på att ge lite tillbaka, säger Tobias Hamberg, styrelseledamot Göteborgsfamiljen och fortsätter:
– Alla led i varukedjan måste sänka sina marginaler om vi ska lyckas dämpa inflationen. Alla större aktörer som anser sig ha resurser att sänka sina marginaler borde göra detta, inte bara restauranger.
Inga större prishöjningar
Varför man valde just öl beror på att där skett minst prishöjningar. Några prissänkningar på annan dryck eller mat ser Tobias Hamberg inga möjligheter till i dagsläget.
– Priset på matråvaror har ökat kraftigt. Men vi har lyckats att inte göra några större prishöjningar på mat genom diverse effektiviseringar.
Han tror att inflationen nu fått fäste och kommer att bli svår att bli av med, men framhåller att det då gäller att vara på tå och försöka hitta olika sätt att bli effektiv på för att slippa höja priserna så mycket. Han har ännu inte märkt av att färre personer går på krogen.
Fortfarande en stark marknad
– Vi är fortfarande i en otroligt stark marknad men vi tror att det snart kommer att bli tuffare tider. Lågkonjunkturen kommer bli tuff för hela samhället. Alla kommer att behöva arbeta lite hårdare. Pris kommer alltid ha påverkan på beläggning på restauranger och vi måste vara beredda att tumma på våra marginaler för att få stopp på prishöjningsspiralen.
Pandemin var oerhört tuff för branschen, men det vände snabbt för Göteborgsfamiljen när restriktionerna släppte.
– Vi har nu haft tolv fantastiska månader. Vi införde ett investeringsstopp sedan vår senaste nyetablering i maj i fjol och vi räknar med att fortsätta med det de närmaste åren för att ha resurser till olika marknadsåtgärder när klimatet hårdnar.
Läs även om när Göteborgsfamiljen öppnade världens största pizzeria