– Intresset är fantastiskt! Jag tror det finns ett uppdämt behov av att ses – i kombination med ett bra program, säger Frida Ganshed, vd på Gotlands besöksnäring.
Maud Olofsson är en av talarna, liksom Per Schlingmann som bjuder på en trendspaning. Målet med dagen är att dra nytta av erfarenheterna från pandemin.
– Det går inte att ha en sådan här samling utan att beröra vad vi har varit med om, men vi ska också utvärdera sommaren och hösten, som varit de bästa någonsin!
Hos Destination Gotland ökade antalet passagerare med 5 procent i oktober i år jämfört med normalåret 2019. Vad beror de fina siffrorna på?
– Vi har aldrig haft så här många besökare under hösten och Gotland är ju ett fullgott svenskt alternativ till Medelhavet. Så en del pandemieffekt är det nog.
Hur ska ni lyckas hålla kvar den effekten?
– Vi behöver dels bli bättre på att berätta vad man kan göra utanför högsäsong. Vi uppmuntrar alla att marknadsföra sig med bilder på Gotland i höstskrud. Så att medvetet visa året runt-bilder har stor påverkan.
Finns det andra sätt för företagen att påverka?
– Vi ska inhämta allas klokskap när det gäller att utveckla näringen hållbart. Vi ska se till att alla som kommer hit får en bra upplevelse. För att det inte ska uppfattas som trångt ens under de mest hektiska sommarveckorna gäller att sprida ut besökarna inte bara i tid utan även geografiskt. Gotland är stort nog – vi behöver visa möjligheterna.
Kan du nämna någon positiv lärdom från pandemin?
– Vi har börjat samverka på ett nytt sätt. Mellan företag och även mellan det offentliga och näringslivet. Företagare har samsats om personal och nya affärsmodeller har skapats. Pandemin blev ett tillfälle att rannsaka den egna verksamheten.