Annons

Gotlands besöksnäring vill locka året runt

zoom FOTO: Joel Nilsson Sofia Munkhammar, vd för Solhem Hotel och Strand Hotel
FOTO: Joel Nilsson Sofia Munkhammar, vd för Solhem Hotel och Strand Hotel
REPORTAGE. Gotland är en av flera destinationer i landet som försöker hitta sätt att locka fler turister under lågsäsong. Nu planeras nya evenemang för att göra ön mer attraktiv under hela året.
Annons

På Solhem Hotel, som ligger strax utanför ringmurens södra port, är ett par i friluftskläder på väg ut genom entrén. Hotellet har ”Basecamp Gotland” som tagline och är enligt egen utsago ”den perfekta utgångspunkten för att upptäcka Gotland”. På hotellets hemsida finns en särskild ”Utforska”-länk där gästerna kan få tips på vandrings- och cykelleder.

– På Solhem har vi aktiva utforskare som främsta målgrupp, så vi har satsat mycket på olika erbjudanden kopplade till exempelvis vandring, surf och natur, säger hotellets vd Sofia Munkhammar. Vi märker att det ger väldigt positiv effekt att paketera olika reseanledningar, så det jobbar vi mycket med, särskilt under lågsäsong.

Att locka besökare off season är en av de stora utmaningarna för besöksnäringen på Gotland. Det är en destination med hårt besökstryck sommartid och betydligt lugnare tempo när skolorna startar i augusti.

Lanserade Outdoorveckan

För att få fler att upptäcka ön under lågsäsong lanserades Outdoorveckan, som inkluderade en rad olika friluftsaktiviteter på Gotland, i fjol. Invigningen av arrangemanget skedde på Solhem Hotel, som också fungerade som ett basläger.

– Det är ett jättespännande initiativ som passar vår målgrupp perfekt, så vi hoppas Outdoorveckan lever vidare många år framöver, säger Sofia Munkhammar.

Hon är även vd för Strand Hotel i centrala Visby, där de främsta målgrupperna snarare är livsnjutare och konferensgäster.

– Där satsar vi mer på weekendpaket för privatresenärerna och samarbeten med Gotland Convention Bureau för att försöka utforma konferenspaket som är attraktiva under lågsäsong. Just nu är det ett stort intresse för att kombinera konferenser med en eller ett par dagar då deltagarna får möjlighet att uppleva Gotland.

Tryffelfestival och Primörpremiär

Sedan många år lockar Strand Hotel, liksom många andra hotell i Visby, med paketerbjudanden som inkluderar kulinariska upplevelser. För några år sedan lanserades Gotlands Tryffelfestival, ett evenemang som hyllar den gotländska lyxsvampen i mitten av november varje år.

Sedan flera år lockar ön även med ”Primörpremiär”, en majhelg med fullt fokus på de gotländska primörerna. I år får den en motsvarighet på hösten, eftersom Gotlands Förenade Besöksnäring planerar en ny mat- och dryckfestival i september.

– Det blir matsafari på landsbygden och föreläsningar, utställningar och specialmenyer i Visby, säger Erik Öhrn, verksamhetsledare på Gotlands Förenade Besöksnäring, en medlemsfinansierad organisation med syfte att samordna och stärka besöksnäringen på ön.

– Vi pratar också om att göra en halloweensatsning i år. Vi tycker att det finns goda möjligheter till det, med tanke på att vi har en ringmur som ligger i ett världsarv och hjälper oss att sätta en häftig dekor samtidigt som vi kan utbilda gotlänningar och besökare i vår historia.

Saknar ett destinationsbolag

Enligt Erik Öhrn är förlängningen av sommarsäsongen en utmaning som organisationens medlemmar har jobbat med i många år.

– En av de stora utmaningarna för oss på Gotland är att vi inte har något regelrätt destinationsbolag som jobbar med att paketera de olika insatserna, utan vi måste göra det genom att samverka.

Gotlands Förenade Besöksnäring har som mål att Gotland ska vara Sveriges mest hållbara destination 2030. Inom ramen för det arbetet genomförs flera olika projekt, bland annat Sustainable Plejs.

Lokala produkter i ginbar

Det treåriga projektet startades i januari 2023 och syftar till att stärka besöksnäringens samarbeten med utbildningssystemet på Gotland och att utveckla nya, hållbara affärsmodeller genom två olika affärsutvecklingsprogram.

– När man pratar om hållbarhet är det lätt att bara tänka på miljön, men den ekonomiska hållbarheten är lika betydelsefull, säger Erik Öhrn. Då är det viktigt att man förstår hur årshjulet ser ut och hur man kan utveckla företagets erbjudande under lågsäsong.

Han lyfter fram Värdshuset Lindgården i Visby som ett gott exempel.

– De har öppet året om, följer bondekalendern i köket och har byggt en ginbar där de lyfter lokala produkter. De är också duktiga på att skapa besöksanledningar året om, som ”Wine Wednesdays” och andra event.

Du kan läsa ett större reportage om Gotlands besöksnäring i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!