Annons

Gotlands krögare får EU-stöd för satsning på måltidsturism

zoom Fler gäster ska exempelvis lockas äta mat i säsong på gården Stelor.  Pressbild
Fler gäster ska exempelvis lockas äta mat i säsong på gården Stelor. Pressbild
NYHETER. Projektet Sustainable Speis ska utveckla måltidsturismen på Gotland och har beviljats stöd på 9,5 miljoner kronor. ”Vi siktar på en kvalitetsnivå som talar till den som söker det unika och gärna reser för en måltidsupplevelse”, säger Mats Jansson, näringslivsstrateg på Region Gotland.
Annons

Den 1 augusti inleds det treåriga projektet Sustainable Speis, som Gotlands krögarförening och Tillväxt Gotland står bakom. Hälften av stödet på 9,5 miljoner är EU-bidrag och den andra hälften står Region Gotland för.

– Gotland har ett gott rykte när det gäller livsmedelsproduktion och det finns ett bra utbud av måltidsupplevelser på plats. Men man åker inte hit för en ren matupplevelse i dag, och det ska det här projektet ändra på, säger Mats Jansson, näringslivsstrateg på Region Gotland, och fortsätter:

– Vi har en speciell jordmån och klimat som gör att vår livsmedelsproduktion sticker ut. Det vill vi att fler restauranger ska lyfta fram. I Sverige har det fått ett genomslag, med vi vill även se det på den internationella marknaden.

Hur kan Gotlands måltidsturism förbättras?

– Vi ska se till att vi har en bra samverkan i hela livsmedelskedjan – från hav och jord till bord – och tydligt visa restaurangbesökarna vilka råvaror vi jobbar med. Vi vill få fler gotländska aktörer att känna en stolthet för sin egen produkt och för inspiration vill vi även lyfta in externa kockar ser våra råvaror med nya ögon.

Hur ska den här turismen bli mindre säsongsbunden?

– Vi har säsong för primörer och andra råvaror vid olika tidpunkter under året. I november har vi till exempel en årlig tryffelfestival. Men varför inte ha en lammfestival i oktober eller palsternacksfestival i september? Det handlar om att lyfta upp den gotländska produktionen genom nya idéer och lösningar.

En del av projektpengarna ska gå till att anställa en projektledare. Utöver det påbörjas en affärsutveckling hos företagen som är med i projektet, för att de ska börja jobba på nya sätt. Resurser ska också läggas på kommunikation kring projektet.

– Vi siktar på att nå en kvalitetsnivå som talar till den kunniga grupp som Visit Sweden kallar ”fully independent traveller”, de som söker det unika och gärna reser för en måltidsupplevelse, säger Mats Jansson.