Svemestertrenden har gjort att behovet av att marknadsföra sig lokalt har ökat. För att på ett enkelt och smidigt sätt nå ut lanserades kampanjen ”48 timmar hos grannen” inför sommaren 2020. Konceptet innebär att städer hjälper till att marknadsföra varandras attraktioner, via social medier.
Nu upprepas kampanjen. Den här gången med extra fokus på hotellnäringen:
– I år har vi med oss hotellen på ett helt annat sätt än förra gången. Då handlade det mer om att tipsa om platsen. Den här gången har flera hotell tagit fram olika erbjudanden för att göra en tvådagarstur till grannstäderna ännu mer attraktiv, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.
Årets kampanj sjösattes under midsommarveckan och kommer att pågå minst hela sommaren. Eventuellt kan en höstkampanj bli aktuell. Förra året fick planerna på en höstkampanj strykas, då pandemins andra våg slog till.