– Vi är så otroligt glada och stolta över det här priset. För oss är det viktigt att alla ska känna sig lika välkomna alltid, både vad gäller våra gäster och våra medarbetare, säger Gröna Lunds HR-chef Ida troive, som tog emot priset under Human Growth Award.
Med priset Årets Bästa HR-team vill konsultföretaget Wise Group lyfta fram den mest innovativa HR-avdelningen i Sverige för att inspirera andra som arbetar med HR, genom att sprida vidare de olika initiativen.
Bland de 37 nominerade bidragen till årets upplaga av HR-tävlingen Human Growth Award, som instiftades 2015, stod det i finalen mellan de tre företagen KRY, Sveriges Radio och Gröna Lund som tog hem priset.
Grattis till utmärkelsen, hur känns det här?
–Superkul! Det har redan byggt en stor intern stolthet hos oss och nu skall vi se till att fira rejält, helst hela veckan!
Vad har ni gjort för att förtjäna den?
–Vi har många roliga initiativ allt från restaurangskolor till roliga utbildning och onboardning. Gröna Lund har också arbetat länge med devisen ”alla är välkomman alltid” De har fått oss att bli en mer inkluderande arbetsplats och det tror jag är en del av att vi vunnit pris.
Utmärkelsen tilldelar bland annat det mest ”innovativa” HR-teamet, vad gör er innovativa?
–Vi vågar prova nya grejer hela tiden och vi är ett team som sitter inte stilla i båten. Vi är en blandad grupp med olika erfarenheter från HR arbete.
Ni jobbar med säsongsanställda, på vilket sätt måste man jobba mer innovativt som en säsongsarbetsgivare?
–Vill ju behålla så många stjärnor som möjligt och de måste man komma på nya initiativ och vara en arbetsgivare där medarbetarna kan utvecklas och stanna länge. Till exempel bra möjligheter att utvecklas som våra framtida ledare.
I nomineringen beskrivs er HR-avdelning vidare som att ha ett ”normutmanande, affärsmedvetna och inspirerande tillvägagångssätt” – berätta hur ni jobbar normutmanande och affärsmedvetet.
–Vi jobbar med att alla är välkomna alltid. Det innebär att vi satsar på mångfald bland våra medarbetare och då måste man ibland gå utanför normen. När det kommer till affärsmedvetenheten så handlar det mycket om att vi dels bygger vårt arbetsgivarvarumärke och vara en arbetsgivare och arbetar med mångfald och hållbarhet. Vi skall ju rekrytera ca 1500 medarbetare till sommaren och då måste vi nå ut till flera grupper i samhället för att få de främsta stjärnorna hos oss.
Vad betyder ett sådant här pris på riktigt – för personalen – och för affärerna?
–För personalen är det ett kvitto på att vi gör saker och ting rätt och att flera företag och organisationer vill inspireras av oss. För affärerna betyder det att vi stärker vårt arbetsgivarvarumärken och att fler vill komma och jobba hos oss på Grönan.
Hur många är ni i erat HR-team, och vad är det för kultur du vill sprida i teamet?
–Det beror på vilken tid på året du frågar. Vi är allt ifrån 12-20 beroende på säsong. Vi vill sprida en inkluderade kultur där man har känslan av att ingenting är omöjligt.
–Vårt mål är att vara en inkluderande arbetsplats där alla känner sig delaktiga och även känner att de kan stanna och utvecklas. Det här priset bara sporrar oss till att göra ett ännu bättre jobb, säger Ida Troive.
Nathalie Berthelius som är HR-och kulturchef Wise Group säger i ett pressmeddelande att hon är glad att kunna lyfta och berätta om Gröna Lunds HR-avdelnings ”lekfulla, normutmanande, affärsmedvetna och inspirerande” tillvägagångssätt där de ”realiserar de medarbetarnas drömmar både sett till att det för många är första arbetet, men också sett till den snabba karriärförflyttningen som erbjuds de med rätt attityd och driv”.