Annons

Gröna Lunds vd: ”Mer digitala attraktioner i framtiden”

zoom När Gröna Lund öppnar för säsongen 27 april 2019 är det<br />
 med den nya kräkmaskinen Snake.  Foto: Gröna Lund
När Gröna Lund öppnar för säsongen 27 april 2019 är det
med den nya kräkmaskinen Snake.
Foto: Gröna Lund
NYHETER. 40 meter upp i luften i 80 km/h och med 4,3 G-krafter.  Gröna Lunds nya attraktion Snake har beskrivits som en ”kräkmaskin”: ”En av de mest intensiva attraktionerna vi någonsin haft”, säger vd Magnus Widell.
Annons

På måndag inleds den största ombyggnaden i Gröna Lunds historia, fram till år 2021 ska cirka 375 miljoner kronor investeras i en utbyggnad på totalt 8000 kvadratmeter. Redan till säsongsöppningen i april 2019 öppnar den intensiva åkattraktionen Snake.

– Snake är unik i Sverige. Det är en riktigt tuff attraktion, med många G-krafter och hög fart. Så det blir fjärilar i magen och stela leenden, säger Magnus Widell, Gröna Lunds vd.

Snake är en så kallad rotationsattraktion, där gästerna roterar kring tre axlar samtidigt i en hastighet av 80 kilometer i timmen, 40 meter upp i luften. Det innebär att de kommer att utsättas för uppemot 4,3 G-krafter, något som Gröna Lunds medarbetare beskriver som en ”kräkmaskin”.

– De säger så eftersom det blir ett sådant högt tryck när armen roterar runt sin egen axel, i en så hög hastighet. Det här blir en av de mest intensiva attraktionerna vi någonsin haft.

Kostnaden för attraktionen är totalt 13 miljoner kronor och den ska placeras på området runt Tyrol, där nöjesparkens nya berg- och dalbana ska stå färdig 2021. Det innebär att Snake bara tas i bruk under en säsong.

– Vi vill erbjuda något nytt och spännande under byggtiden, det visar att vi fortsätter att satsa och det är betydelsefullt för hela verksamheten. Fördelen med Snake är också att den bara upptar 11 gånger 11 meter och är lätt att flytta. Tanken är att den efter nästa säsong ska stå i någon av Park and Resorts andra parker.

Men Snake är inget svar på Lisebergs nya monsterattraktion Valkyria.

– Snake är en betydligt mindre attraktion än Valkyria. Men vår kommande berg- och dalbana lär ge göteborgarna en match när den öppnar 2021. Den kommer att vara 700 meter lång och rusa fram i över 100 kilometer i timmen, flera gånger upp och ner.

Lisebergs Valkyria och Helix samt Gröna Lunds planerade berg- och dalbana är exempel på en ny generation attraktioner, fortsätter han.

– Den nya tekniken utmanar oss genom att erbjuda snabbare och häftigare åkturer, men samtidigt innebär utvecklingen bekvämare stolar och effektivare bromsar, så det blir en mjukare upplevelse. Framöver kommer vi att få se helt nya typer av digitala attraktioner, det här är bara början.

På måndag tas det första spadtaget i den omfattande ombyggnationen, när ett av berg- och dalbanans stationshus börjar byggas. Och det är ett komplext arbete att få allt klart innan år 2021.

– Vi kan bara bygga under vintertid när nöjesparken är stängd. Sedan täcker vi över byggområdet inför säsongsöppningen.