Annons

Guideböcker och dofter i hotellens egna butiker

zoom Villa Dagmar har förvandlat sin shop Gazebo till popup- butik Cecilia von Mentzer
Villa Dagmar har förvandlat sin shop Gazebo till popup- butik Cecilia von Mentzer
NYHETER. En riktigt bra hotellshop kan vara en möjlighet att erbjuda gästerna något extra och samtidigt boosta det egna varumärket.
Annons

Från det lokala och närodlade till det internationella och exklusiva – utbudet i en hotellshop kan variera stort. Där somliga säljer det mest nödvändiga ser andra en möjlighet att förstärka hotellupplevelsen och göra någonting eget.

Villa Dagmar i Stockholm har förvandlat sin shop Gazebo till en pop-up butik i regi av det svenska designmärket Susan Szatmáry. Ett annat sätt för gästerna att få med hotellkänslan hem är att göra som exempelvis Siggesta Gård och erbjuda produkter från många olika märken som dessutom finns på hotellet. Hélena Yllmark är redaktör på inredningsmagasinen Plaza Deco, Plaza Magazine och Plaza Interiör och menar att den bästa hotellbutiken ska inge en känsla av museishop.

– Som exempelvis Moderna Museets shop i Stockholm, den är inspirerande. En hotellshop ska innehålla hotellets egna produkter, ett bra utbud av litteratur och självklart guideböcker för den stad man är i. Svenska hotell är generellt dåliga på att utnyttja de möjligheter som finns med att ha en noga kurerad hotellshop, de känns ofta som att sortimentet är hoprafsat utan koncept, säger hon och tipsar om vad ett bra utbud kan innehålla,

– I hotellbutiken hittar man gärna det porslin som hotellet använder och kanske en unik t-shirt för hotellet. Om det är ett unikt hotell vill man ju gärna visa att man varit där och köper glatt med sig. Ta Raffles Hotel i Singapore till exempel: en t-shirt därifrån eller ett litet porslinsfat är jättekul att ha. Har hotellet ett spa, vill man kanske köpa med sig hudvårdsprodukter i samma märke. Inredningsobjekt med signalvärde är A och O i hotellshoppen, säger hon.

”Dagens hotellgäster vill ha det lilla extra”

Cecilia von Mentzer är editionschef på ELLE Decoration och innehållsredaktör för design och inredning. Hon har flera exempel på svenska hotell som lyckats med det lilla extra i presentation och utbud i sina butiker. Hon menar att dagens gäster förväntar sig hög standard även i hotellshoppen.

– Vissa lyckas ju lite extra med det där med att få människor att vilja köpa med sig dofter, inredning eller teer hem. Grand Hôtel i Stockholm är ju världsklass, men jag är också imponerad av Villa Fridhem i Åby eller för den delen Häringe slott i Haninge som har fina presentationer av saker att köpa med sig. Att bara ställa in saker i montrar eller lite huller om buller på ett bord går ju bort, men det ser man ibland. Dagens hotellgäster är krävande och vill ha det lilla extra, säger hon.