Det specialgjorda programmet, som finns på Destination Halmstads webbsida, består av aktiviteter som alla fått namn efter någon av gruppens låtar. ”Det hjärta som brinner” kopplas till ett hjärta som brinner för fantastisk mat och 100 procent välbehag utlovas den som gästar Restaurang Fyr som öppnade i april. Ett besök på ”Tylö Sun” (som Gyllene Tider kallar den) eller Tylösand som den egentligen heter, är givetvis också med i listan av tips.
– Vi fick veta för ungefär ett år sedan att det skulle komma en film om Gyllene Tider och förstod snart att det kommer innebära att en helt ny generation kommer upptäcka bandet. Med den starka koppling som Gyllene Tider har till Halmstad ville vi fånga upp det. Hela filmen är en fantastisk hyllning till vår stad, säger Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad som står bakom initiativet.
Ni marknadsför det som ett “Non Silent Retreat”. Silent Retreat har det pratats mycket om de senaste åren, att människor söker sig till platser för lugn och ro, men vad innebär Non Silent Retreat?
– Vi kände att Silent Retreat inte är Halmstads sätt. Här handlar det istället om musik, om att leva livet och att träffa människor. Det mer extroverta och utåtriktade kan man också må bra av, förklarar hon.
Vilken påverkan kan filmen “Sommartider” ha vad gäller intresset för att turista i Halmstad?
– Vi tror att den kommer få fler att välja Halmstad. Men effekten kommer nog inte främst denna sommar utan vi tror framför allt på nästa och hoppas långsiktigt på en ny målgrupp. Det går inte att överskatta Gyllene Tiders betydelse och vi ska se till att ta vara på den gåvan vi har fått.
Hur ser samarbetet med lokala företag inom besöksnäringen ut?
– Vi har under många år känt att framgången för oss ligger i att jobba tillsammans, om de inte guidar oss är vi ingenting. Vi har ett jättefint samarbete. Till exempel har vi en gemensam rekryteringsmässa inför sommaren som har gett bra resultat. Vi har sett att det funnits ett behov och då har vi kunnat skapa förutsättningar. Här finns en stark vi-känsla och företagen ser inte varandra som konkurrenter utan vill snarare lyfta varandra, säger Karolina Davidsson.
Hela augusti pågår dessutom utställningen The Gyllene Tider Experience i Halmstad Tourist Centers tillfälliga lokaler på Klammerdammsgatan. Besökare kan även vandra i Gyllene Tiders fotspår och upptäcka viktiga platser för bandet via en audioguide. Och på Hotel Tylösand finns det möjlighet att ta del av bandets och frontfiguren Per Gessles historia året om.
Filmen “Sommartider” hade premiär 17 juli.