Satsningen på en svensk turistbyrå i Reykjavik är en del av ambassadens verksamhet.
–En av mina viktiga uppgifter är ju att lyfta fram Sverige som ett besöksmål, säger han till TT.
Målet med kampanjen är att locka 300 000 islänningar att besöka Sverige, men även att nå de runt 2,5 miljoner utländska besökare som kommer till Reykjavik varje år.
– Vår tanke är att göra även dem nyfikna på Sverige som sitt nästa resmål. Min förhoppning är att många av dem som åker hem efter sin semester på Island redan på resa hem ska sitta med en liten broschyr om Sverige och fundera: Hm, nästa resa kanske vi skulle ta till Sverige, förklarar Juholt och lägger till:
– Med slogan: Tyckte du om Island? Då kommer du att älska Sverige.
På Sveriges nationaldag den 6 juni öppnar residenset i centrala Reykjavik en utställning med information om olika resmål i Sverige. Under fotbolls-VM finns Håkan Juholt och hans medarbetare på plats på torget under svenska och isländska matchdagar.
– Vi planerar att sätta upp ett fotbollsmål där man kan lägga straffar på ambassadören och bordfotbollsspel där man kan möta ambassadören, berättar han för TT.